Wat is precies een fobie??

Kan jij (een van deze) vragen voor mij beantwoorden?:
Wat is precies een fobie?
Wat is het verschil met een angst?
Wat is een enkel/meervoudige fobie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (10)

Hetzelfde als een angst, komt van het griekse fobia wat angst betekent. Meestal staat er nog een grieks woord voor als arachno wat spin betekent, en spinnenangst is arachnofobie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fobie is een zeer sterke angst voor iets (het is zelfs een psychische aandoening). Het verschil met angst is dus dat een fobie vele malen erger is. De oorzaak van een fobie is onbekend, iedereen kan het hebben (ik heb zelf een spinnenfobie --> daardoor kan ik dus niet kamperen/ op zolder overnachten.)

Enkelvoudige fobie heet ook wel specifieke fobie en ontstaat alleen bij bepaalde situaties: in mijn geval dus wanneer er een spin in de buurt is. Bij een meervoudige fobie ben je voor meerdere dingen extreem bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een enkelvoudige fobie hebt, dan heb je er maar 1 tegelijk. Heb je een meervoudige fobie, dan heb je dus meer fobieën tegelijk. Een fobie belemmert je in je dagelijks leven en kan het leven ondraaglijk maken. Ik vind het moeilijk precies het verschil met angst duidelijk te maken maar volgens mij is het zo dat een angst je minder belemmert in je dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
angst of afkeer kent iedereen wel voor een bepaalde situatie of dier.

bij een fobi word je hierdoor beperkt. je vind het bv niet alleen niet prettig in een lift, maar het is onmogelijk om een lift in te gaan omdat je bv een angstaanval krijgt.

als je ernaar gaat leven om de angst in de passen in je leven en jezelf hierdoor beperkt spreek je van een fobie.
je kan voor meer dingen een fobie hebben, dan spreek je van een meervoudige fobie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Ik geef alleen antwoord als je me belooft dat ik nu niet jouw huiswerk zit te maken. Dan had je er maar eerder dit weekend aan moeten beginnen ;) )

We spreken over fobie als de angst zulke grote proporties aanneemt dat je niet meer normaal kunt functioneren. Bijvoorbeeld: je durft het huis niet meer uit omdat er een spin bij de voordeur zit. Daarom meld je je ziek bij je werk, ga je geen boodschappen meer doen of wat dan ook, tot iemand die spin voor je heeft weggehaald.
Of: je staat in een grote (of kleine) ruimte en wordt daarvan zó bang, dat je niks meer kunt doen. je gaat hyperventileren, transpireren, je bent verlamd van angst en doet het misschien zelfs in je broek.

Een meervoudige fobie is als je bij meerdere dingen zo'n enorme reactie krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die indruk heb ik hier ook al gehad op GV, van dat huiswerk. Het is gemakkelijker als iemand anders voor je zoekt...
Een fobie (Grieks: φοβος, fobos = angst, vrees) is een psychische aandoening waarbij iemand, om doorgaans onduidelijke redenen, een ziekelijke angst ontwikkelt voor specifieke zaken of situaties. Deze angst staat niet in verhouding tot de reële bedreiging die van de situatie of het object uitgaat en de lijder is zich hiervan goed bewust. Niet alle angststoornissen worden fobieën genoemd. Als angst niet voor bepaalde zaken of situaties is, spreken we niet van een fobie, maar van een paniekstoornis of van gegeneraliseerde angst. (Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fobie)

Een enkelvoudige fobie is een ziekelijke angst voor één specifiek iets, bijvoorbeeld spinnen (arachnafobie) of kleine ruimtes (claustrofobie). Bij een meervoudige fobie gaat het om een complexere angststoornis, bijvoorbeeld een sociale fobie die veel invloed heeft op je dagelijkse doen en laten. Je bent bijvoorbeeld bang om je in een onbekend gezelschap te begeven of durft niet voor een groep te spreken, uit angst om voor schut gezet te worden. Een andere vorm van meervoudige fobie is agorafobie, waarbij je je niet in een openbare ruimte durft te begeven omdat je bang bent dat je daar niet uit kunt ontsnappen (o.a. angst om met het openbaar vervoer te reizen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fobie is een angst voor iets of iemand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fobie is een overdreven ongegronde angst voor dieren, stoffen, voorwerpen of situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een psychologische storenis gecreëerd door je opvoeding. Vaak heeft het te maken met juist het missen van ervaring op bepaalt vlak/vlakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst is een basisemotie die ervoor dient om je alert te maken dat er gevaar dreigt en je beter kunt gaan. Terwijl een fobie het logische denkvermogen vertroebeld en je bang maakt voor iets dat niet zo een grote mate van angst nodig heeft omdat het niet zo gevaarlijk is.

Het is het verschil tussen, als je bijna verdrinkt in een onbekend meer, en je dan uit angst zegt: niet meer zomaar zover in een onbekend meer gaan zwemmen. Maar de fobie zal dan zeggen: niet meer in het water zwemmen dan verdrink je. het is niet realistisch en toch geloof je het, uit de hand gelopen angst.