Hoe komt het dat sommige mensen zich beter in hun vel voelen als het regenachtig weer is?

En zich down voelen als de zon volop schijnt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Ik voel me heerlijk bij koud, guur en donker weer. Regen, windvlagen en zandstormen. Onweer, dichte mist en een dik pak sneeuw, niets is me liever. Stamppot, kerst en een knapperend houtvuur.
Zon betekent fel licht, hitte, benauwdheid, je kapot zweten, loomheid, weinig kunnen doen en slecht slapen.
Van mij mogen we de zomer overslaan. Laat de winter maar weer snel komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het soms fijn om in de regen te fietsen en mezelf lekker nat te laten regen. Dit alleen als ik weet dat ik op weg ben naar huis. Niet als ik ergens naar toe moet. Als ik in de regen fiets is het net als ik onder de douche sta.
Snuffel
13 jaar geleden
ItisILeClerc. Je had dit als antwoord moeten geven. Is een goed antwoord op de vraag!
ItisILeClerc
13 jaar geleden
@ Snuffel
Dat heb ik ook gedaan, maar de moderator heeft het naar reacties verplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ItisILeClerc, ik vind je antwoord het beste! grtz
ItisILeClerc
13 jaar geleden
dank je, zazoe!

Antwoorden (7)

misschien houden ze niet van uit gaan onder de mensen zijn
of als de zon schijnt niet naar buiten durven om onder de mensen te zijn en dus het gemis opmerken
en dus happier zijn als ze er niet uit hoeven ?
13 jaar geleden
Mmm. Wat voor soort mensen zal dat zijn? Natuurlijk zijn er mensen met zonneallergie die zon niet fijn vinden. Een psychische reden kan ook zijn dat je liever binnen in je vertrouwde omgeving bent en regen zorgt voor een reden om daar te blijven. Maar als iedereen als koppeltjes in de zon zitten dan kan je je ook eenzaam voelen als alleenstaand. Verder heb je mensen op leeftijd die de hitte niet meer verdragen en liever bewolkt hebben dan volle zon. Maar het grote gros van gezonde mensen houdt toch het liefst van een voorjaarszonnetje. Zonnige dag morgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat ze de voorkeur geven aan lekker knus binnen zitten met het getik van regen op de ramen. ikzelf vind het net zo heerlijk als mooi weer. sneeuw vind ik ook heerlijk.
mijn oma ging altijd naar buiten, juist als het regende, en dan ging ze in de tuin werken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen met hooikoorts, die beter gedijen bij regenachtig weer. Als de pollen met goed weer, zoals nu, weer in de lucht zweven krijgen mensen met een pollenallergie hoestbuien, niesbuien, jeuk, alles gaat dicht zitten. Dat is niet echt iets om naar uit te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regen is niet mijn favoriet, maar inderdaad, als het zonnetje niet meer lekker schijnt maar de hele dag als een koperen ploert aan de hemel loopt te fikken, ben ik ook beslist niet op mijn best (om het woord 'zomerdepressie' nog maar niet in de mond te nemen. Gewon omdat ik overduidelijk niet gebouwd ben op dergelijke temperaturen, en op die dagen alleen maar binnen voor de ventilator kan zitten wachten tot de temperatuur voldoende gezakt is om iets - wat dan ook ! - te kunnen DOEN.

Ik kan slecht stilzitten, maar temperaturen boven de 25 graden geven me eigenlijk geen andere keus. Als de zomer dus te heet is en te lang duurt, kan ik daar echt heel, heel ongelukkig van worden. Ik voel me dan ook wekenlang echt lichamelijk gewoon ziek, slap, lusteloos, hoofdpijn, verschrikkelijk ! En dat had ik ook al in de tijd dat ik nog slank was, en 's winters al schaatste in een legging en een t-shirt. Dus ik kan de schuld niet geven aan mijn gewicht of conditie. Ik ben er, nogmaals, gewoon niet op gebouwd. Doe mij maar wat frisser weer, zoals nu.
Zolang het maar droog is.

Maar na een hittegolf kan ik inderdaad bijzonder uitbundig vrolijk worden van een flinke regenbui. Zoeen waarbij het water kniehoog door de straten stroomt ; heerlijk !

Meer over echte zomerdepressies (want ze beginnen uit het verdomhoekje te komen) in de link.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let wel : zoals nu in het voorjaar voel ik me geweldig als het zonnetje schijnt, net als iedereen. Pas als het te veel ,te vaak en vooral te heet wordt, kak ik in en slaat mijn stemming om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Plusje voor een medecryofiel! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt zelfs te maken te kunnen hebben met het tekort aan donker / overdosis daglicht (zoals een tekort daaraan een winterdepressie kan veroorzaken). Daar heb ik gelukkig dankzij goede rolluiken geen last van. Want ik ben inderdaad met de kippen op stok, en dat betekent 's zomers nauwelijks vier uur slaap. Daar zou ik al helemaal niet vrolijk van worden.
Ja, ik ben wel een echte cryofiel ja. Ik zit 's winters, en in het voor- en najaar beduidend meer buiten (ook in uren per week, niet alleen totaal) dan 's zomers. Maar ook in huis wil ik het nooit boven de 18 graden hebben, liever 16 als ik aan het werk ben. Ook in de winter.
Ik ben er zelf zo een, de gemiddelde mens tegenwoordig baalt dat het soms regent overdag. Ik kijk meer naar het geheel, het regent niet omdat water condenseert en weer terugvalt... maar omdat de plantjes water nodig hebben, hier word ik blijer van dan van een zonnige dag waar iedereen afval op bijvoorbeeld het strand achterlaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind regen gezellig. Lekker met een boek. Zonneschijn vind ik minder, omdat je dan je ogen moet fijnknijpen en dan moet je je insmeren om niet te verbranden. Vooral als het idd heel erg heet word dan zit ik liever binnen. Op een terras zitten daar zie ik nou net de leukheid weer niet van in. Ik wil altijd een plaats met de rug naar de zon,, maar dat kan dan weer niet altijd.

Mijn kleinkind gaat heel nijdig met haar hoofdje heen en weer als de zon in de kinderwagen schijnt. Ze is nu 6 maanden.

Ha ha ze lijkt op mij
dofa