hoe komt het dat het soms gebeurt dat als ik thuis kom ik ineens abrubt moet poepen ?

Soms gebeurt het dat als ik uit mn werk kom, uit de auto stap en voor de deur sta ik ineens ontzettend nodig moet poepen, terwijl als ik een uur langer had gewerkt ik om deze tijd waarschijnlijk geen enkele aandrang had.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Daar zijn meerdere redenen voor, en één ervan is dat we het nu eenmaal prettig vinden (aangeleerd gedrag overigens) om ergens te poepen waar we op 'eigen bekend terrein' zijn, en we ons liefst terugtrekken voor vreemden en - van origine- mogelijke gevaren. Bewust of onbewust hou je het dus overdag op.

Wanneer het regelmatig gebeurt dat je het uitstelt tot het moment dat je weer op eigen gebied bent, kan alleen al de aankondiging voor dat moment al een 'trigger' zijn. Bijvoorbeeld wanneer je de auto parkeert of de sleutel in het slot doet. Je lichaam 'weet' ongeveer dat er kan komen en bereid zich vast helemaal voor op de aanstaande lozing. Ook wanneer dat op een 'vreemd' tijdstip zou zijn. En dan is het rennen geblazen.

Mar het tijdstip zelf kan ook een trigger zijn. Zo moet ik altijd absoluut 100 % 's morgens als om zeven uur mijn wekker gaat éérst plassen. Maar als ik in deze vakantieperiode veel later naar bed ga en veel later op KAN staan, moet ik er zeker de eerste twee weken TOCH elke morgen om zeven uur uit om te piesen. Wat ik ook doe, ik kán niet blijven liggen. En dat is echt binnen een marge vantwee, drie minuten. Daar is niet zozeer het opstaan maar echt het tijdstip de trigger, al verschuift die in de loop van de vakantie wel een uurtje naar achteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Denk dat het je biologische klok is. Zodra je thuis voor de deur staat, zegt jou lijf: "En nu poepen...."
Heb ik zelf ook altijd. Daarom is het zo fijn om thuis te komen, hahaha....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ontspanning?
eindelijk alles relaxt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onbewust moet je vast al, maar het is voor de meeste mensen prettiger om thuis naar de wc te gaan.

Of door het gevoel van ontspanning thuis, spieren ontspannen mee waardoor je wellicht eerder aandrang voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is waarschijnlijk ontstaan doordat je het liever thuis deed dan op 't werk of op school en daardoor is het een associatie geworden. Thuiskomen is de trigger.

Roken werkt bijv op de zelfde manier. De meeste rokers hebben vaste rookpunten rookmomenten en die momenten maken het stoppen vaak 't lastigst.

Op het moment je je trigger ziet krijgen je hersenen een prikkel dat het poep / rook / etens/ etc. tijd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je getrouwd of samenwonend? Dan is het misschien zo dat je denkt, "shit, weer bij diezelfde man/vrouw!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een gezegde dat luid: Het komt op als poepen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op poepen rust een taboe in de westerse wereld, dus dat doen we liever nergens anders dan op ons eigen toilet.
Die informatie ligt opgeslagen in je onderbewustzijn.

Dus heb je nergens last van totdat je thuiskomt: Dan zegt het stemmetje in je onderbewuste: Ja! Het mag! Poepen!!