Is het waar dat je het kan voelen als iemand naar je kijkt?

Veel mensen zeggen dat ze het zonder te kijken weten dat iemand naar ze kijkt, ik heb dat gevoel ook wel eens. Is het verbeelding of kan dat echt? En hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Daar is wel eens serieus wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Zo werd aan testpersonen gevraagd of er naar hen werd gekeken. Normaliter zou je ongeveer 50% verwachten, maar 60% bleek het juist te 'raden', waardoor we wel kunnen vaststellen dat je soms inderdaad kan 'voelen' of dat er iemand naar je kijkt. Maar denk maar niet dat dit altijd zo is. Wat namelijk nog veel vaker het geval is, is dat mensen die het gevoel hebben dat er naar hen gekeken wordt en daarin bevestigd worden zichzelf voor de gek houden met het idee dat dit gevoel altijd klopt.

Het is nog altijd zo dat niemand voor 100% correct is bij het gevoel of iemand naar hem of haar kijkt, dergelijke personen blijken in de praktijk niet te bestaan, al denken sommigen wel dergelijk gaven te bezitten.

Rupert Sheldrake beschrijft dit fenomeen in zijn boek 'The sense of being stared at'. Hoe dit werkt en hoe dit komt, weten we niet en kan deze man ons ook niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan zeker en dat noemen we heldervoelendheid. Makkelijk te controleren door je om te draaien en te checken of het werkelijk zo is. Ik heb het zelf ook, maar tevens met sfeer en emoties. Ook voel ik bijvoorbeeld of een deur in huis open of dicht is, ook makkelijk te controleren.

Heb in ieder geval nog een linkje bijgevoegd die je misschien interessant vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in 1917 onderzocht J.E.Coover van Stanford University dit al... in duizenden experimenten liet Coover mensen aangeven of zij het idee hadden dat iemand die achter ze stond, naar hun staarde of niet... de proefpersonen slaagden er niet in beter te scoren dan op grond van toeval mocht worden verwacht...
in kortere serie proeven liet Coover maar liefst 12 mensen tegelijk staren naar een proefpersoon, maar ook in dat geval merkte niemand iets bijzonders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad een bekend project +1 Was deze vraag al niet eens gesteld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zou kunnen hoor...