Hoe moet ik omgaan met mijn (aangeleerde) angst voor vliegende mieren (myrmecofobi)?

Ik ben echt als de dood voor vliegende mieren. Ik weet dat ze niks doen, ze bijten mij niet, ze doen helemaal niks, ze Alleen... als ze gaan uitzwermen zijn ze met ZOVEEL... ik vind het echt verschrikkelijk eng, wordt er zenuwachtig van, ga zelfs trillen, mijn hart klopt in me keel, ik durf niet in de buurt te komen. Het is hetzelfde gevoel dat ik krijg als ik een spin zie. Het idee alleen al maakt mij al panisch.

Een paar vind ik niet eng, maar zo'n zwerm dus wel.

Het is aangeleerd gedrag, want als kind en puber en adolescent had ik er nooit last van. Ik had een zwerm in mijn slaapkamer, werd wakker toen en het zag er letterlijk zwart, mijn zoontje sliep er ook en hij had zo'n netje over zijn bedje heen waar ze op kropen, geen één wilde er dood en het werden er alleen maar meer...
Ben gevlucht en durfde pas terug toen al het houtwerk waar ze achter zaten eruit was gehaald en vervangen.

Heb het jaren later (woonde eerst in een flatje, dus vijf jaar geen last van gehad, zelfs niet bij anderen of op straat) in mijn huis waar ik nu woon meegemaakt. Twee keer waren ze in huis, 1e keer stond ik als een gek te stofzuigen, 2e keer had ik mierengif gestrooid én gestofzuigd. Ik durf mijn tuin vervolgens niet meer in... en doe alles om ze dood te krijgen.

Maar me vraag is, hoe moet ik hier mee omgaan... dat ik er minder bang van ben?

Toegevoegd na 13 minuten:
Want voor mij is het dus bloedserieus... en écht doodeng...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wat vervelend!! Als dit je echt belemmerd in je dagelijks leven zou je kunnen overwegen om er eens met je huisarts over te praten, die weet wellicht een oplossing, evt. met een gesprek bij de psych of een fobiverjager ofzo:p... Als dit je te ver gaat, dan zal je toch echt eraan moeten wennen en probeer ze dan zoveel mogelijk te mijden. Succes met dit vervelende probleem.

Toegevoegd na 8 minuten:
Misschien heb je hier iets aan :)

http://www.singel54.nl/therapie/fobie.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet in het dagelijks leven dat ik hier last van heb, het is echt alleen maar als ze gaan uitzwermen. Een paar of een beetje vind ik niet eng, maar als ze met zoveel zijn wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat snap ik haha. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen en ik snap waar de angst vandaan komt! Lees die site eens die ik toegevoegd heb. Misschien heb je er iets aan! Nogmaals succes.

Andere antwoorden (3)

Je moet jezelf leren niet bang voor ze te zijn, want ze doen echt niets.
Trouwens, je hebt er minder last van dan gewone mieren, die kruipen als je ze binnen hebt overal, waar je ze niet wilt hebben.
Als je ze buiten hebt, vliegen ze vanzelf weg, heb je ze binnen, pak de stofzuiger en vang ze met de platte smalle zuigmond. Meteen erna gooi je de zak weg in de container. Ik kan me je angst voor een spin beter voorstellen, want die zijn veel sneller dus ook lastiger te vangen. En wat denk je van vliegen, die zitten overal op, das pas vies.
Vliegende mieren zijn inderdaad traag en groot in aantal, daardoor lijkt en is het ook vies als je ze binnenshuis hebt. Maar nogmaals, ze doen echt eerlijk waar niks.
Dus kop op, verman je en ga ze te lijf, dat moet ik en met mij vele anderen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga op internet zoveel mogelijk zoeken over die mieren .
En ga ze dan goed bestuderen .
Probeer er een positief beeld erbij te krijgen .
En zij kunnen jou geen kwaad doen .
En denk maar dat die mieren jou leven niet kunnen beinvloeden .
Succes ermee .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets wat aangeleerd is , is ook af te leren alhoewel dat wat moeilijker is.
Een goed besef van het gegeven dat vliegende mieren onschadelijk zijn, bijvoorbeeld VEEL onschadelijker dan wespen en je angst voortdurend relativeren , helpt je zeer waarschijnlijk van je angst af.
Eigenlijk bestaat aangeleerde angst niet, waarom zou je je aanleren ergens bang voor te zijn.
Er zit meestal een enge gebeurtenis onder, welke opgespoord en ontzenuwd kan worden.
Daar heb je mogelijk wat hulp bij nodig.
Ga dus met iemand die je vertrouwt de confrontatie gedoceerd aan, zowel met de onderliggende angst al de vliegende mieren.
Dat helpt ECHT.
Weest moedig, dan gaat het je lukken.