Waarom hebben sommige mensen gevoel voor richting en anderen niet? Is het aan te leren?

Sommige mensen weten altijd heel goed de weg als ze in een onbekende stad zijn. Uit welke richting ze kwamen, en waar ze naartoe moeten. Hoe kan het dan sommige mensen dat wel weten en andere niet? Ik het tot op zekere hoogte aan te leren, en hoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het is voor een deel genetisch en voor een deel aangeleerd. Het hangt absoluut samen met je ruimtelijk inzicht en de mate waarin je in staat bent om in beelden te denken. Dus als je als kind al heel goed was in puzzels leggen en doolhoven maken, dan ben je als volwassene waarschijnlijk nog steeds goed in de weg vinden.

Inmiddels is ook wetenschappelijk bewezen dat de mannelijke hersenen over het algemeen meer 'richtingsgevoel' hebben dan de vrouwelijke.

Richtingsgevoel kun je trainen door veel kaart te lezen en jezelf toe te staan fouten te maken. En je kunt het stimuleren bij kinderen door ze ruimtelijke spelletjes te laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is een erg leuke vraag, want het wordt nou eenmaal beïnvloed door meerderen dingen.

Hoe het werkt:
Door de locatie van de zon (dus de tijd) kan er door de hersenen ingeschat worden welke richting er genomen is, echter heeft de wind ook een groot invloed op het gevoel. Verder wordt in een stad gebruik gemaakt van herken punten, vaak lopen straten nou eenmaal een kant op en door goed naar de omgeving te kijken en te onthouden hoe er gelopen is kan men daarop automatisch een beredenering doen vanuit welke richting ze kwamen.

Wij mensen geven echter alles namen, straatnamen, huisnamen enzovoort. Bepaalde mensen onthouden namen nou eenmaal beter dan anderen, en door bijvoorbeeld de kaart eens bekeken te hebben kunnen ze een inschatting doen vanuit welke richting ze kwamen. Tevens helpen hogen gebouwen ook erg goed hierbij omdat je kan onthouden dan NOORD van de straat het hogen gebouw staat en dus zuid niet.

Er is dus een verschil tussen het opletten op gebouwen/straatnamen en tussen natuurlijke elementen. Sommige mensen hebben nou eenmaal automatisch meer oog voor waar de zon staat en vanwaar de wind komt.

Het is altijd aan te leren, een goede voorbereiding van een stad kan dus helpen te weten welke richting wat is. Neem Parijs, een erg duidelijk metro systeem met namen kan je dus helpen de weg te weten. De Eiffeltoren is ook een goed herken punt, net zoals het voorbeeld met een groot gebouw.

Teven moet men niet gaan twijfelen, het richting gevoel is dan totaal van slag omdat men gaat twijfelen.

Dieren:
Dieren maken gebruik van geuren, locatie van de zon en de richting van de wind. Vaak gaan bepaalde dieren niet verder dan een straal van zoveel kilometer omdat ze dan de kans hebben hun richting gevoel te verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar daarvoor moet je zaken apart trainen. Het is logische denken vaak. Kennis van omgeving, Hierbij bedoel ik dat je b.v. altijd wel een bank vind bij een kerk in de meeste dorpen. Maar ook waar zaken zijn, als ik iets langs het water zoek weet ik meestal wel stroom op of af. Ook erkenning punten zijn belangrijk zoals hoge gebouwen.