Wat zou je doen als de wet voor jou niet bestaat?

Stel: Je kan niet strafrechtelijk vervolgd worden, je hoeft geen belastingen te betalen en er is niemand die ook maar naar jou gedrag omziet. Op welke manier zou jij dan door het leven gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (18)

Als dictator.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, je kan het altijd proberen:) doet ene heer W ook, maar die zal het niet redden:) 'Het volk' is misschien wel simpel, maar niet gek (op den duur)
Ik zou alle raddraaiers oppakken en in opvoedingskampen stoppen of heenzenden naar het land van herkomst indien mogelijk. Zal voor sommigen wel een te rechtse opvatting zijn, maar maakt Nederland wel weer een leuk en veilig land om te wonen.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben alleen heel benieuwd wat voor maatstaven je aanlegt bij het oppakken en opbergen van mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was Cartman z'n plan ook.
paulus811
14 jaar geleden
Nog niet over nagedacht, maar wat zou je denken van een jury die bestaat uit een verdeling o.b.v. het aantal zetels van alle politieke partijen. Daarna is het meeste stemmen gelden.
paulus811
14 jaar geleden
Geen idee wie Cartman is, maar net even opgezocht en lijkt me geen fijne jongen. Ik ben dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch wil je heropvoedingskampen openen?
paulus811
14 jaar geleden
Ja, ik zie het verband van jouw opmerking niet. Kun je geen fijne jongen zijn als je vindt dat sommigen in onze samenleving wel wat extra opvoeding kunnen gebruiken? Ik zie werkelijk niet in wat daar mis mee is. Of vind je echt dat iemand beter 30 keer opgepakt kan worden en na een vermanend woordje weer naar huis kan worden gestuurd?
AWM
14 jaar geleden
Aha, en is dat een lekenjury, of juristen die aan waarheidsvinding moeten doen of de verdachte zonder enige twijfel schuldig is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik vraag me af wie dan zou moeten bepalen welke opvoeding ze zouden moeten krijgen. Wie bepaald wie die opvoeding zou moeten krijgen wie de opvoeding zou moeten geven. Het wordt namelijk al snel een idee dat een heilstaat op basis van een geschiedfilsofische theorie als gevolg kan hebben.
paulus811
14 jaar geleden
Nou nou antwoordman, volgens mij denk je dat ik een doortimmerd plan klaar heb liggen. Maar goed, ik stel voor dat het een doorsnee is van dezelfde samenleving die last heeft van het gedrag dat men moet beoordelen. Dus geen juristen die vaak meer hun hoofd bij de declaratie zitten dan bij de samenleving die ze mede moeten beschermen. Jij mag wat mij betreft in die jury, ik zit er naast en de slager die toevallig net beroofd is zit ook in de zaal. Een rechter bepaald of de persoon schuldig is, zo ja dan volgt de straf van de jury, zo niet dan mag de verdachte naar huis. Nou, eerlijk of niet? @Sjors, jij moet de politiek in. Daar wordt ook nodeloos veel tijd en geld verspild met het bedenken van argumenten om maatschappelijke verbeteringen toch vooral maar niet door te voeren. Net zo lang kwekken tot het laatste detail bekend is. Soms wil de maatschappij gewoon actie, is ze het zat dat criminelen een lange neus trekken en onze tolerantie als een teken van zwakte zien.
AWM
14 jaar geleden
Hee, dat is net andersom dan gebruikelijk is in het jury-systeem. Daar bepaalt de jury de schuld en de rechter de straf. Ik heb het niet zo met jury rechtspraak, behalve dat je er heel mooie films over kunt maken.
paulus811
14 jaar geleden
Dat is inderdaad andersom, maar ik vind wel cruciaal dat een verdachte op een eerlijke manier schuldig (of niet) wordt bevonden. Het hele onderzoek naar een strafbaar feit wil ik kanaliseren via een rechter. Zodra die bepaald heeft of iemand schuldig is of niet, mag de jury een straf uitstpreken. Nu zie ik toch wel erg vaak dat de samenleving inclusief ikzelf een straf niet begrijpt. Nou, laat die samenleving dan ook maar beslissen wat de straf moet zijn. Die heeft er tenslotte ook de last van. En de jury bestaat in mijn hypothetische geval wel uit 150 personen, daar moet toch een eerlijke straf uit komen zou je denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar jij het over hebt is een maatschappelijke drang naar wraak. Oog om oog tand om tand klinkt allemaal heel leuk maar het kan geen basis zijn van een rechtssysteem. Op die manier komt er namelijk nooit een einde aan en dat heeft anarchie en een nog grotere teloorgang tot gevolg dan huidige stand van zaken. Het geeft wellicht een kotstondig gevoel van tevredenheid maar het is geen oplossing.
paulus811
14 jaar geleden
Sjors, ik nodig je van harte uit om dan wel met een oplossing te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die laatste opmerking is een hele slechte: als jij geen betere oplossing weet is DUS de mijne een goeie. Daar is veel ellende uit voortgekomen. Dan beter nog even gezamelijk doorzoeken naar iets wat het probleem ECHT addresseerd en oplosd en niet aan symptoombestrijding doen. Een jury die beoordeelt wel/niet schuldig lijkt me een heel erg slecht idee. Voor advocaten en aanklagers is het niet heel erg moeilijk om feiten en logika zo weer te geven dat het niet helemaal weergeeft zoals het ging maar toch geen liegen is. Ook beoordelen of het opgevoerde bewijsmateriaal 'wettig en overtuigend' is, is geen sinecure.
Schuldig of niet schuldig verklaren is een heel moeilijk vak. Dat moet je geen leken laten doen. De mate van straf is wat anders, daar zou je over kunnen discussieren. De maatschappelijke orde is verstoord dus na vaststelling van schuld mag de straf ook door die maatschappij worden vastgesteld. En mee-ademen met 'hoe erg'die maatschappij het feit vindt. denk ik.
paulus811
14 jaar geleden
Lezen JJ1! Sjors is het niet eens met mijn oplossing en dat mag natuurlijk. Maar ik vind wel dat als je alleen maar met tegens komt, ook zelf met een oplossingsrichting moet komen en dat doet hij in het geheel niet. Ik vraag niet naar een betere oplossing, maar naar een alternatief op de mijne. En eigenlijk dwalen we erg af van de vraag van de vraagsteller, dus om dit probleem nu hier te adresseren lijkt me wat overdreven en niet de juiste plek. Dan nog even over de jury. Lees even goed en je zult zien dat die juist niet bepaalt of iemand schuldig is of niet. Voor die taak stel ik een rechter voor, de jury bepaalt de strafmaat. Dus geen slecht idee maar slecht gelezen. Ik sluit me dus aan bij jouw laatste deel van de reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De logische oplossing zoals eerder al vermeld is om criminaliteit te behandelen als een maatschappelijk probleem ipv een individueel probleem. In Denemarken boeken ze hier grote succesen mee. Er is namelijk een reden dat mensen in de criminaliteit belanden en meestal zijn dat redenen die veroorzaakt zijn door invloeden van buiten af. In Nederland behoud je alle schulden wanneer je de bak in gaat en krijg je geen baan aangeboden wanneer je er uit komt. Je wordt afgezonderd van je familie en de familie krijgt geen hulp aangeboden. De redenen waarom mensen de criminaliteit in zijn gegaan moeten weg genomen worden.
paulus811
14 jaar geleden
Sjors, je geeft de maatschappij de schuld van iemands criminele handelen. Gaat ie vervolgens de bak in, dan wil je zijn schulden kwijtschelden en als kers op de taart een baan aanbieden zodra hij die bak weer uitkomt? Ja, je wordt afgezonderd van familie, maar ook van de samenleving en is daar is de gevangenis nou juist voor bedoeld Je zet de wereld op zijn kop! Als je werkelijk meent wat je schrijft, kan ik geen andere conclusie trekken dan dat ik het voor 100% met je oneens ben. Ik respecteer je mening, maar deel hem dus in het geheel niet.
paulus811
14 jaar geleden
Hi Hansv, Het woord 'razzia's' heb ik niet gebruikt en het alternatief voor heropvoedingskampen is dat criminelen vrij op straat lopen of in de bak zitten waar ze slechter uitkomen dan erin gaan. Voor mij is een leuk en veilig land er dus een waar we de criminelen uit de samenleving halen en proberen te zorgen dat ze leren van gemaakte fouten. Daarna mogen ze weer de samenleving in, maar wel als ex-crimineel.
Alle wet die er waren overtreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een politike partij organiseren en wetten gaan bedenken natuurlijk. En democratische controle daarop inrichten.

Anders gaan 'alle anderen', die dus ook zogenaamd 'vrij' zijn, mij het leven zuur maken volgens de wetten van de jungle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou weinig dingen wezenlijk anders doen, omdat ik mijn gedrag in grote lijnen niet laat leiden door de wet. Mijn eigen moraal komt er toevallig en gelukkig voor een heel groot deel mee overeen, dus hoef ik de dreiging van straf niet te voelen.

Alleen zou ik (als ik ander werk had dan nu, natuurlijk) niet per sé heel veel moeite doen om uit te zoeken hoe belasting te betalen. Maar door consumptiestijging komt dat geld alsnog wel in de maatschappij terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een bank opzetten en heul veul geld uit het buitenland verwelkomen. Belastingparadijs, he...verder zou er ten aanzien van mijn gedrag niet zo heel veel veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou wat gevangenissen bezoeken en iedereen die een te lichte straf heeft gehad, van tijd tot tijd wat zweepslagen verkopen.
De rechters in Nederland zijn veel te mild en weten niet wat straffen is.
En ik zou heel wat dieren gaan bevrijden die worden gebruikt voor de meest vreselijke dierproeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij deze bewijs je dat het fijn is dat er wetten zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@JJ1 , dat heb je goed gezegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja logisch, maar ze worden niet goed toegepast!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet goed? Als dat waar was dan zou of de verdachte of de aanklager in hoger beroep gaan. Ze worden prima *toegepast*. Mocht je het met de wetten zelf niet eens zijn, dan moet je je in Den Haag vervoegen. Of je partij van je punten zien te overtuigen dat zij jouw punten in de kamer naar voren brengen. Mocht je voldoende draagvlak vinden onder alle nederlanders, dan komt er een aangepaste wet. Rechters passen alleen en uitsluitend maar wetten toe die we met zijn allen hebben opgesteld in de kamer. Zo werkt nu eenmaal een democratische rechtsstaat. In het rare geval dat we allemaal zouden doen wat JIJ wilt, dan hebben we inderdaad een dictatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef gewoon antwoord op een vraag en als jij het daar niet mee eens bent... So what?
Interesseert me totaal niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie het:)
Eens denken: ik zou werken om in mijn levensonderhoud te voorzien. Ik zou proberen bij te dragen aan de maatschappij. Ik zou mijn best doen zo min mogelijk leed te veroorzaken. Ik zou op een zo veilig mogelijke manier deelnemen aan het verkeer.

Etc. Etc.

Zo´n beetje zoals ik nu leef, dus. Ik heb geen dreiging van straf nodig om geen misdaden te plegen.

Ik kan me wel voorstellen dat ik ooit nog met ,meer dan één persoon zou trouwen, als ik de juiste persoon tegenkwam. In de huidige wet mag dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou alles willen uitproberen in het leven: elk baantje willen proberen, elk hoekje van de wereld verkennen, elk risicovolle ding(die dan niet meer risicovol zijn, doordat je bijvoorbeeld niet meer kan worden gearresteerd, ik bedoel niet risicovol met levensgevaarlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks dat ik misschien af en toe de wet voor eigen gewin zou overtreden heb ik wel een sterk rechtvaardigheids gevoel en zou deze macht ook voornamelijk voor rechtvaardige doeleinden gebruiken. Al wijkt mijn rechtvaardigheidsgevoel natuurlijk altijd af van het rechtvaardigheidsgevoel van anderen.

Waarschijnlijk zou wel een keer bij een flitscontrole expres te hard gaan rijden geflitst worden en dan omkeren en weer laten flitsen, gewoon omdat het kan. Daarnaast zal ik wel een bezoek brengen aan de gevangenissen en daar seriemoordenaars bijvoorbeeld op water en brood zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik neem maar aan dat dit een retorische vraag is ik laat mij nl niet alleen leiden door wetten maar ook door het besef dat ik andere schade zou kunnen berokkenen als ik mij niet houd aan een zeker gewetensvol bewustzijn dat we et elkaar de maatschappij waaarin we wonen vormen ,met andere woorden de maatschappij dat ben je zelf. als je alle wetten afschaft en je slaat bijvoorbeeld aan het moorden en plunderen dan zal het niet lang duren voordat er iemand wraak wil en zalnemen, waardoor je in een spiraal van geweld zal komen een totale uitroeiing van jouw groep en je vijanden zal dan al snel een feit zijn. Dus het antwoord op je vraag is eigenlijk dat ik hetzelfde zou leven als ik nu doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals nu alleen zou ik wel willen dat de lonen wel eerlijk verdeeld zijn. Want ik vind het zo'n onzin dat bijv. voetballers 10 keer zoveel verdienen dan timmermannen.

En iedere crimineel word veroordeeld tot 3 maanden crimineel eiland. Met alleen maar criminelen. die hoog nodig opgevoed moeten worden.

Per misdaad of wat dan ook heb je aparte eilandjes die voor die daad geschikt zijn.

Maar het gaat geloof ik alleen over jezelf. Dus zoals ik al zei ik zou waarschijnlijk hetzelfde leven alleen wat buiten de lijntjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus omwat ik zei te realiseren word ik de hoofd van nederland :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle kleine "regeltjes voor niets" overtreden.
Verder zou ik nooit iets ergs kunnen doen. Vanwege de gedachtes die erachter zitten. Spijt enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jinx;

Ik denk dat ik me (nog) minder aan snelheidslimieten zou storen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou dan heel rijk zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rust op zoeken een zelf een huis bouwen en bouw een hek die een zeer groot terein in beslag neemt (hoef toch geen belansting te betalen dan). Wat de mensen worden beesten als die wet weg valt en op die manier bouw je een fort voor mensen die wel normaal willen leven. Zoals vroeger al gedaan werd. Dus dan is iedereen welkom binnen de hekken die een normaal bestaan willen opbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas bestaan er ook nog normen en waarden waar je mee bent opgevoed en die je volgens mij niet zomaar kunt loslaten. Ik zou dus waarschijnlijk niet ineens heel anders gaan leven.
Wel lekker hard rijden op de snelweg en zwartrijden in het openbaar vervoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een vrij man, die doet waar hij zin in heeft en zegt wat ie wil. Ik zou niemand kwaad doen maar wee degene die mij kwaad doet.. hij kan het krijgen! Ik zou van de rijken stelen en het aan mezelf en de armen geven. Ik zou het binnenhof schoonvegen en de debatten in de Tweede Kamer verstoren. Nou ja, teveel om op te noemen.