Waarom puffen mensen als ze het warm hebben?

Waarom doe je dat als je het warm hebt. Zo even van "pffffffffffffffffffff".
Je hebt er niets aan. Je krijgt het er ook niet koeler van ofzo. Het is denk ik meer om de mensen om je heen te laten weten dat je het warm hebt ofzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had graag een antwoord gegeven, maar heb geen zin in alle reacties die ik dan krijg en weer moet beantwoorden. Kijk wel naar de antwoorden van de anderen. Vind het een interessante vraag... +1

Antwoorden (6)

Omdat het een uiting van ongemak is..en ongemakkelijk is die warmte af en toe wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de hoge temperatuur kunnen we onze warmte niet goed kwijt aan de buitenlucht. Gevolg is dat de lichaamstemperatuur stijgt. We voelen ons ongemakkelijker en hebben een slechte concentratie. Dit uiten we door te zuchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar waarom willen we dit zo graag uiten? Is dit toch een soort van oer-groeps-gedrag ofzo?
Toch zal het wel degelijk rechtstreeks met de warmte te maken hebben ,want we doen het ook als er niemand in de buurt is. Het is dus toch een bepaalde refelx. Al kun je het inderdaad ook prima af en toe expres doen om aan te geven hoe warm je het hebt, en het is dus ook een sociaal signaal.

Persoonlijk denk ik dat het komt doordat je in die natte vochtige lucht erg slecht kunt ademhalen. Alsof er te weinig zuurstof in zit ofzo. Af en toe even diep inademen, effe puffen en weer diep inademen stelt je blijkbaar in staat er toch nog genoeg uit te halen of de lucht voldoende te koelen of je longen weer even helemaal te legen en vers te vullen. Als je het een paar keer achter elkaar expres doet, ga je trouwens vaak ook gapen ; ook een bekende manier om een zuurstoftekort in de bovenkamer snel aan te vullen.
Ook is het natuurlijk een vorm van 'hijgen' maar dan langzaam (als je niet actief bent) ; toch even grondig alle lucht er uit en verse lucht er in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfde als Uuuuuuuuuhm als je na moet denken. :) Van die 'nutteloze' dingen die anderen informeren wat je op dat moment voelt/doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee, wie mis k hier ineens ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mij..
Niet alleen bij warmte, maar ook als mensen iets moeilijk voor elkaar krijgen wordt er vaak gezucht. En niet perse wanneer er anderen bij zijn, maar ook wel als iemand alleen is. Het is een manier om uit te drukken dat je het even moeilijk hebt. En nee, het helpt niet maar het moet er soms wel even uit :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het deels lichamelijk reflex is en deels psychologisch is. Wanneer je je ongemakkelijk voelt, ga je onbewust hoger ademen. Het geluid dat we maken door pffff te doen, klinkt in associatie met koele wind.

Het kan ook iets zijn dat maatschappelijk is aangeleerd. Zwangere vrouwen wordt aangeleerd om te pffff pfff pfff'en om de pijn (ongemak) te onderdrukken/controleren.

Het is in geen zins een sociaal iets, omdat je het ook doet als er niemand bij is.

Nu komt natuurlijk de vraag op: waarom stel je deze vraag met insinuatie. Waarschijnlijk heb je zelf niet zoveel last van de warmte en erger je je aan de mensen die het wel warm hebben. Ze doen dit niet om jou te pesten en als dit wel gericht wordt gedaan op een andere persoon, dan is het meestal met bedoeling om herkenning te zoeken. Het kan ook zijn, dat je door weinig slaap de laatste dagen (door het warme weer), meer prikkelbaar bent voor gedrag van anderen (ik wel tenminste).