Bewust een dejavu krijgen.

Ik las net een vraag over Dejavu en toen ging ik me er eens in verdiepen. En toen kwam ik met deze conclusie ;

een Dejavu word veroorzaakt door een kortsluiting in je hersens ; je kijkt onbewust naar een plek, dit word opgeslagen in je hersens, even later (1 seconde tot jaren) zie je precies diezelfe plek weer, je hersens slaan dit op maar dan herinneren ze dat ze al een 'beeld' van die plek hebben?

Maar wanneer je dagelijks zelfde route naar school fiets krijg je toch ook niet steeds een dejavu gevoel? Op de fiets zal je namelijk ook niet bewust overal naartoe kijken.

De vraag ; kan je zelf een dejavu veroorzaken? Dit vraag ik me af want ik denk zelf van niet. Want je je moet iets onbewust gaan bekijken en dit kan je dus niet expres doen.

Toch denk ik dat het mogelijk is? Je kunt bijvoorbeeld ook kortsluiting krijgen met apparaten? En je hersens zijn eigelijk hetzelfde?

Toegevoegd na 3 minuten:
In die 4e alinea bedoel ik het volgende :

Als je expres een dejavu wilt gaan krijgen zou het in theorie niet moeten lukken? Want je moet onbewust kijken, maar wanneer je expres gaat kijken omdat je een dejavu wilt krijgen kijk je niet onbewust.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

We moeten denk ik eerst vaststellen, dat wat je in je 2e alinea van je toelichting schrijft, niet zo vaak voorkomt. Het is dus een zeer uitzonderlijke situatie, dat je een beeld opslaat, dat ("seconden tot jaren later") weer tevoorschijn komt. Als dat al te veel zou gebeuren, zou je er misschien wel dol van kunnen worden.

Je dagelijkse fietstocht is iets anders. Juist omdat je dat tochtje dagelijks maakt, zijn je hersenen eraan "gewend". En hier zou je kunnen zeggen, dat je hersenen zo slim inelkaar zitten, dat ze die beelden juist niet opslaan. Een beetje simpelgezegd: het is helemaal niet nodig dat die beelden worden opgeslagen, want je ziet ze toch iedere dag. Onthouden is dus overbodig. Beelden die wel van belang zijn, worden automatisch opgeslagen, en worden 's nachts, door b.v. dromen geschift. Dat is maar goed ook, want anders zou de harddisk in ons hoofd snel volraken.

Bewust opslaan tijdens dat fietstochtje kan wel, maar je schrijft zelf al dat het dan niet werkt. En onbewust opslaan kan niet. Je hebt daar zelf de hand niet in.

Een "kortsluiting" krijgen in je hersenen krijgen is wel degelijk mogelijk, zoals je zelf al constateert. Om dat zelf te gaan veroorzaken zou ook mogelijk zijn, maar ik denk dat je dan snel in de richting komt van een soort brainwashing, hypnose, drugs of andersoortige manipulatie van de werking van je hersenen. Als je al te veel "deja vu's" ervaart, en dat ook nog eens zelf gaat proberen op te wekken, denk ik dat je snel psychische problemen krijgt.

We zijn immers ingesteld op realiteit, oftewel dingen die een beetje kloppen en verklaarbaar zijn. Al teveel uitzonderingen daarop zijn niet goed voor je geestelijke gezondheid, oftewel je raakt daar flink van in de war.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met je eens ja. Maar toch een vraag : Als je hersens gewend raken aan die dagelijkse fietstocht, slaan ze die beelden dus niet op (behalve als er iets opmerkelijks gebeurt) omdat ze die al herkennen. Maar dit gebeurt er toch juist ook wanneer je een dejavu krijgt? Je hersens slaan het beeld niet op omdat ze het al hebben..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat ik je goed begrijp. Het is best ingewikkeld, en ik snap mijzelf nauwelijks nog haha ;-) Ja, je stelt dat terecht. Maar een dejavu is uitzonderlijk, dus als tijdens dat fietstochtje een niet belangrijk beeld blijft hangen, door opslag in de hersenen, is dat ook uitzonderlijk. Het is dus geen regel dat dat gebeurt. Heb ik je goed begrepen, en is dit antwoord enigszins duidelijk?
Leuke vraag trouwens en heel interessant. Ik ga je zo een plusje geven voor je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik probeer steeds iets te typen maar wanneer ik dit doe kom ik zelf al bij een antwoord.
Mijn vraag is eigenlijk al opgelost, maar ik laat hem nog even open staan voor meer nuttige reacties. Wel bedankt! 1+

Andere antwoorden (3)

Leuke vraag!

Volgens Daniel Dennett, een Amerikaans filosoof, berust een déjà vu op een misinterpretatie of stoornis in de hersenen zelf. Deze zou een gevolg kunnen zijn van bepaalde farmaca, vermoeidheid of een neurologische stoornis, zoals bijvoorbeeld epilepsie. Een mogelijk gebied waar deze stoornissen kunnen optreden is de hippocampus. Dit gebied (en de omringende slaapkwab) speelt namelijk een belangrijke rol in het herkennen van familiariteit (of: nieuwheid) van objecten en gebeurtenissen.

Vermoeidheid zou dus een extra 'trigger' kunnen zijn om een déjà vu te krijgen. Een déjà vu zou ook getriggerd kunnen worden door Hersenstimulatie.

Lang geleden stelde de Canadese neurochirurg Penfield vast dat diepe hersenstimulatie van de temporale kwab bij epileptici levendige beelden en herinneringen bij de patiënten kon oproepen. Recent is hetzelfde gevonden door Canadese neurochirurgen bij behandeling van een patiënt met obesitas. De elektroden waren hierbij aangebracht in de hypothalamus om de eetlust te remmen. Elke keer als de stroom werd aangezet, kreeg de patiënt levendige herinneringen aan een scène van twintig jaar geleden. Hoe meer stroom, hoe sterker de herinnering. Vermoedelijk had de stimulatie ook effect op naburige gebieden in het limbisch systeem waaronder de hippocampus. De door hersenstimulatie kunstmatig opgeroepen herinneringen, kunnen in tegenstelling tot de spontane déjà vu verschijnselen, wél met echte herinneringen te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt geen deja vu gevoel op je dagelijkse fiets rit naar school, omdat je weet dat je hier dagelijks langs komt.

Het gevoel ontstaat pas als je zeker weet dat je nooit ergens bent geweest en het wel herkent.

Dit komt door het opgeslagen beeld en het er niet van bewust zijn, zodat het lijkt of het uit je herinnering komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+Juist!
Een deja vu is een herkenning van een plaats waar je nog nooit eerder bent geweest.
Zo simpel is het uit te leggen!
Jij haalt een aantal dingen door elkaar heen en hebt wat gelezen op internet, maar eigenlijk weet je het nog steeds niet.

Mag ik je een voorbeeld geven van een echte deja vu.
Twee jaar geleden was in in een heel ver land aan de andere kant van de wereld, in een stadje waar ik nooit eerder geweest was.
Ik liep daar met mijn zoon te wandelen, toe iemand me vroeg wat de kortste weg naar het strand was, ik schoot in de lacht, want natuurlijk wist ik dat, hier recht door, de tweede weg rechts en die volgen en dan loop je zo het strand op, de man bedankte me en fietste verder richting strand.
Toen de man weg was, kwam ik tot de schokkende ontdekking, dat ik hier nog nooit eerder was geweest en de weg naar het strand helemaal niet kon weten!!
Maar ook wij, gingen de tweede weg rechts en liepen die weg uit en liepen zo het strand op, er was helemaal geen dijk of duinen zoals hier bij ons, je liep echt van de weg het strand op.
Alles klopte exact!!
Dit kan je dus nooit bewust krijgen, je bent je niet eens bewust dat je er een krijgt, dat besef je pas achteraf!