Zijn er medicijnen om herhalende tics te stoppen?

Tics zijn dezelfde terugkomende bewegingen, die je dan uit automatisme doet. Of gewoon eventjes moet doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Ja, die zijn er zeker. Maar de medicijnen hebben grote bijwerkingen en andere nadelen.

Oliver Sachs schreef hier o.a. over in Een antropoloog op mars. Een van de verhalen gaat over een chirurg die lijdt aan de ziekte van Gilles de la Tourette.

In dit boek, maar ook in andere verhalen blijken de lijders zich hebben aangepast aan de situatie en hebben leren leven met de tics als ware het een onderdeel van hun persoonlijkheid.

Op bijgaande link van ouders.nl ook een artikel met verwijzende links.

Toegevoegd na 48 seconden:
"Bepaalde medicijnen zijn effectief in het doen verminderen van tics, te weten antipsychotica zoals haloperidol, pimozide of risperidon. Ook clonidine (psychostimulantium) kan de ernst van tics doen afnemen. Deze middelen kennen echter veel bijwerkingen. Met name de antipsychotica werken rechtstreeks in op de hersenen. "

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijgaande link van tourette.nl geeft ook andere behandelingsmogelijkheden en informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gilles de la Tourette? Daar is medicatie voor ja.
Wel op recept en het werkt het beste met gedragstherapie erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet meteen beginnen met pillen als het gaat om gedrag.
Gedrag is geen medisch iets en kun je beter begeleiden met een (kinder)coach of probeer eens een MatriXcoach.
Het moet dan wel iets zijn waar het kind/volwassene zelf ook echt last van heeft en zelf wil veranderen. Anders heeft het geen nut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk is dat je eerst goed weet, waar die tics vandaan komen. Gilles de la Tourette is een mogelijkheid, maar er zijn ook andere, gewonere, verklaringen. Een psycholoog of psychiater kan dit samen met je inschatten. Je kunt het natuurlijk eerst ook eens met je huisarts bespreken.
Of medicatie goed voor iemand is, hangt af van de mate van last die de persoon ervan heeft in het dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die zijn er, maar het zijn zware medicijnen (bijv anti depressiva/ anti psychotica) waarbij je ook vaak wat bijwerkingen hebt. Ikzelf heb Gilles de la Tourette en heb verschillende medicijnen geslikt die ook zouden moeten helpen tegen tics. Persoonlijk moet ik zeggen dat het bij mij niet zo veel effect had op mijn tics. Wel werden mijn emoties er stabieler door. Al werd ik wel een beetje te vlak. Voelde me soms net een zombie. Bovendien kwam ik er heel erg door aan. Ik zal het je dus niet aanraden, maar het hangt er ook van af hoeveel last je van je tics hebt.
Wat bij mij goed heeft geholpen is cognitieve gedragstherapie. Hier leer je o.a om tics om te buigen (habit reversal) naar een tic die voor jou nog steeds 'goed' voelt, maar bijvoorbeeld minder pijnlijk is of minder opvalt. Ook kan je leren om de tic gewoon niet te doen. (Exposure en responspreventie). Dit is heel lastig en kost veel tijd en vooral moeite, maar het werkt wel!
Praat met je huisarts en kijk wat de mogelijkheden zijn.