Waar komt de persoonlijkheid vandaan als iemand dronken is?

De een wordt agressief, de ander juist depressief, en vele maten hiertussen.
Welke relatie heeft dit met eventuele psychische facetten. Wat doet de alcohol dan precies met de psyche?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zo een word keuze...?
'de' persoonlijkheid i.p.v. 'zijn' persoonlijkheid...

Het beste antwoord

wij worden een slachtoffer van de gedachten (niet per se onze gedachten) die wij normaal gesproken onder controle kunnen houden, wij verliezen focus, precies zoals een radio niet meer goed afgestemd is...

wij voelen dat je die drie vragen, onze antwoorden en ook de reacties erop heel interessant zou vinden...

http://www.goeievraag.nl/vraag/drinkt-dalai-lama-drank-mahatma.122413
http://www.goeievraag.nl/vraag/soort-levensstijl-leidt-eckhart-tolle.126481
http://www.goeievraag.nl/vraag/stemmen-hoofd-gedachten.146765
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met hoeveel een zijn jullie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoeveel een = hoevelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) dat is niet belangrijk
wat het belangrijk is is dat je een GOED antwoord op je vraag hebt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cagla, ju(llie) zult meerdere malen begrepen hebben dat de wijze van antwoorden om uitleg vraagt. En dat gebeurd ook nu. Kan je van die ? een ! maken of wil je deze situatie zo houden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cagla, die vragen waar je naar refereert je zeker geen aanvulling op mijn vraag. Je antwoord zelf vind ik eigenlijk ook geen goed antwoord (voor mij).
En zoals Lifehacker ook al aangeeft vind ik je manier van antwoorden schrijven ook geen prettige manier om te lezen. dus met hoeveel jullie ook zijn, het samenvoegen van de kennis helpt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gdanonym, wij kunnen alleen voor de sleutel zorgen, de deur zou door iedereen zelf geopend moeten worden... @hacker, een virus is ook EEN met de computer totdat het verwijdert is...
een virus is ook EEN met ons lichaam totdat het door ons lichaam gevecht wordt en geneest is... misschien ga je ook op een bepaald moment je nick in lifeLOVEr veranderen... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cagla,
WIJ hebben het vermoeden dat jullie met een grote joint achter je PC zitten. Niet dat jullie antwoorden en reacties (in beginsel) onzin zouden bevatten maar de link met het onderwerp is lastig te leggen. Over je avatar: yin en yang met een oog open en een gesloten droevig oog. Je had wel een mens kunnen zijn (je komt nog steeds als 'doorgeefluik' over) die in zijn leven naar balans zoekt en met open vizier de wereld bekijkt, maar ook ervaart dat zonder lijden (verdriet) geen evolutie mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:.)
je deur is bijna open!
en zou alleen zonder een grote joint mogelijk zijn...
de persoonlijkheid wordt ook erdoor bezoedeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een klein kiertje is voor mij voldoende!

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat bij dronkenschap óf je eigenschappen versterkt worden, óf eigenschappen die je normaal verborgen houdt wel durft te laten zien omdat alcohol de remmingen wegneemt.

Of hier een wetenschappelijke verklaring voor is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcohol haalt enkel grenzen weg. Als iemand depressief, vrolijk of juist heel agressief word zegt dat voor mij iets over zijn ware aard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcohol zorgt er voor dat remmingen worden verminderd.
Het verdooft je hersenen.

Door deze verdoving verdwijnen bepaalde remmingen van de drinker. De drinker voelt zich ontspannen en gaat zich steeds losser gedragen. Alcohol kan er ook voor zorgen dat iemand zich juist agressief, depressiever of angstig voelt. Hoe meer iemand drinkt, des te sterker het effect.

Toegevoegd na 2 minuten:
Doordat het gaat om verdwijnen van remmingen zal de oorspronkelijke persoonlijkheid meer kans krijgen
zich te manifesteren.

Iemand die het niet "in zich" heeft om agressief te worden, zal dat door alcohol ook niet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Alcohol máákt niemand agressief. Iemand die agressief wordt onder invloed van alcohol is gewoon een agressief persoon die zijn agressieve neigingen in nuchtere toestand voor de buitenwereld verborgen weet te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar...
Bij dronken mensen vallen vaak alle remmingen weg, waardoor het slechte in de mens de overhand gaat nemen.
Ieder mens heeft goede en slechte kanten, en als het goed is, is dit in evenwicht.
Door dronkenschap vallen alle laagjes van beschaving weg, waardoor slechte eigenschappen zich meer profileren.
Dit hoeft niet altijd het geval te zijn, want sommige mensen worden juist heel gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine kinderen en dronken mensen vertellen de waarheid, is het gezegde.
De dronken mens laat op die momenten zijn andere zelf zien die hij in het dagdagelijkse leven prima onder controle kan houden. Bij bijv. overmatig drankgebruik valt die controle weg en laat hij zijn andere deel van zijn ware aard zien.
Voor de toeschouwer een goede manier de ander beter te leren kennen, en wellicht (nog) meer te waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
waarom is het verboden om onder de invloed van alcohol te rijden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ja, OK
Wanneer jij mijn vragen beantwoord zal ik jou van een antwoord voorzien ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(:
waar DE persoonlijkheid ons lichaam leidt
waar ons lichaam onze auto rijdt
welke is belangrijker? onze auto of ons lichaam...? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen van beiden. Het gaat m.i. om de 'persoonlijkheid', die, in bovenstaande vraag, door alcohol bezoedeld wordt waardoor autorijden niet verantwoord is of zelfs onmogelijk wordt het lichaam nog goed aan te kunnen 'sturen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo kom jij je er wel gemakkelijk vanaf.
Waarom die genoemde vergelijk om later aan te geven dat het anders is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de persoonlijkheid wordt door alcohol bezoedeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bezoedeld?