Uiteraard is een deel van de persoonlijkheid al gevormd. Door genen en opvoeding is al een basis gelegd. Er kan nog wel het een en ander veranderen omdat men zich nog wel verder ontwikkelt na de puberteit, maar dit gebeurt vanuit deze basis. De veranderingen zijn klein
Dit valt het best te illustreren binnen een relatie. Je krijgt een relatie met een bepaalde persoon. Je wilt dat deze partner in sommige opzichten verandert. Soms lukt het je om wat gewoonten (irritatiepunten) te veranderen, maar de persoon verandert niet echt. Het karakter blijft in wezen hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 omdat ik het niet zelf hoef te vertellen

Andere antwoorden (9)

De meeste mensen veranderen voortdurend. Elke keer als jij een nieuw boek leest, met mensen praat en nieuwe vrienden maakt, leer je nieuwe dingen. De meeste mensen zullen die al dan niet bewust mee nemen in dingen die ze later doen. Daardoor verander je continue
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat doet hij niet, het enige wezenlijke dat hij kan doen na de puberteit is voortplanten, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele leuke vraag, dit !
ik kan dit natuurlijk alleen vanuit mijn eigen ervaring beantwoorden, dus dit is een zuiver subjektief antwoord !!

Zoals veel meiden op de middelbare school, zat ik een clubje van 4 , en we deelden alles met elkaar, alle onzekerheden, alle feestjes, alle verdrietjes, alles wat pubers nou eenmaal bezighoudt. Ik verhuiste toen ik 15 was, en na een uitblussend briefkontakt verloren we elkaar volledig uit het oog, tot na meer dan 25 jaar één van ons het kontakt herstelde in de vorm van een reünie.
Nu zien we elkaar 1 x per jaar, en elke keer is het kontakt weer als vanouds, al zijn onze levens volledig verschillend verlopen.

Ik was verbaasd en verwonderd, hoe weinig we "in wezen" veranderd waren van de toch wel pure, nog niet door het leven bezeerde, mensenkinderen die we waren toen we 12-13-14 waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och jee ja, je hele leven zit vol ervaringen die je zienswijze en handelswijze kan veranderen, van levenservaringen tot boeken die je leest en mensen die je leert kennen.
Je basis karakter / persoonlijkheid echter zal niet meer echt diepgaand veranderen, maar dat is vaak zelfs nog terug te herkennen van voor je pubertijd. Maar hoe je het uit en hoe je er mee omgaat, dat is een voortdurende ontwikkeling die ook na je 50e nog niet stopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk, na de puberteit veranderen we wezenlijk. We worden kaal, rimpelig, plassen in een luier en worden vergeetachtig maar verder valt het wel mee ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand met weinig gevoel voor humor heeft weer eens een minnetje gezet, zet ik er toch een +je bij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, gelukkig toch nog mensen met humor hier!
Uiteraard verandert de mens nog na zijn puberteit. Een mens verandert continu, zowel geestelijk als lichamelijk. Je maakt dingen mee, die onthoud je, dat is al een verandering op zich. Ook je lichaam verandert continu door interactie met de omgeving. Je bent continu in verandering en je bent eigenlijk geen seconde echt hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker.
In de pubertijd verkent een kind zijn extremen om daarna ergens in het midden uit te komen.
En in de pubertijd spiegelt een kind zich voor het eerst eens niet alleen aan zijn/haar ouders, maar ook aan andere mensen/leeftijdsgenoten. Dat doet hij/zij na zijn/haar pubertijd ook weer minder. Immers dan komt iemand meer in de fase dat hij/zij zich wilt bewijzen en een plekje voor zichzelf te winnen in de maatschappij. Die verandering doet er ook erg toe hoe iemand is en verder ontwikkelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen, sommigen blijven puberaal gedrag vertonen, maar over het algemeen blijf je als individu groeien en dus veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de mens verandert niet wezenlijk na zijn pubereit.
Wel gaan de scherpe randjes er een beetje vanaf en wordt je natuurlijk meer ervaren waardoor je een andere kijk op dingen krijgt.
Maar echt wezenlijk veranderen doe je denk ik na je puberteit niet meer.
Ik spreek uit eigen ervaring en vanuit de mensen die ik om me heen heb zien opgroeien.