Kan er een verklaring zijn voor het feit dat een verder super georganiseerd persoon zo slordig is met zijn post?

LET OP: Ik WEET echt wel hoe je je post georganiseerd aanpakt. Ik doe het alleen gewoon niet.

Weken laat ik het liggen, de meeste enveloppen maak ik vaak niet eens even open om te kijken of het belangrijk is.

Voor de rest ben ik juist vreselijk georganiseerd, de voorraden(ik zit ook nooit zonder jam en beschuit) en kopjes en borden staan keurig op volgorde en type bij elkaar. Mijn kledingkast ziet er altijd keurig uit (nooit van die opgestapelde troep).

Ik ruim rommel in de kamer op, schoonmaken is niet mijn hobby maar als het nodig is doe ik het. Ik maak to-do lijstje etc. De post is in zoverre wel netjes dat keurig gesorteerd (per gezinslid) in bakjes ligt te wachten tot het wordt opgeruimd. Alleen mijn portie blijft onevenredig lang liggen.

En als ik het dan eindelijk openmaak heb ik ook nog ergens een map waar ik alles wat ik OOIT in ordners zou moeten stoppen inkiep (want ook die post is uiteindelijk keurig opgeborgen) maar ook dat doe ik maximaal 2x per jaar.

Eigenlijk begrijp ik het zelf niet zo goed, iemand een plausibele verklaring?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nou ja, zéér waarschijnlijk omdat post openmaken gewoon NIET leuk is. Er zitten vaak rekeningen in, mededelingen enzovoorts. Het is het minst leuke om te doen. Als je het niet openmaakt, dan weet je het ook niet ;) en hoef je er ook niet aan te denken danwel je zorgen erover te maken.

En papieren opruimen, vooral als het veel werk is, als je het maar 2 keer per jaar doet zoals jij zegt, is het véél werk, dat is saai en langdradig en dus niet leuk en dus kieper je het maar in die map zonder er maar naar om te kijken...

Eigenlijk is het gewoon gemakszucht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
haha, voor mij beste antwoord door de zin: dan weet je het ook niet en hoe je er ook niet aan te denken danwel je zorgen over te maken. tot de laatste letter raak EN daarmee ook het antwoord op mijn vraag want dat is nou precies de reden dat ik het laat liggen (en eigenlijk wist ik dat ook wel, onbewust dan)

Andere antwoorden (4)

Geen mens is met alles in zijn leven perfect geordend en dat geeft ook niet.

Wees gerust, je bent niet de enige die zijn administratie een beetje laat verslonzen. Dat komt omdat het nou niet een van de leukste klusjes is.

Ikzelf b.v. laat altijd mijn strijkgoed veel te lang liggen, met als gevolg dat ik soms 3 uur sta te strijken. Terwijl ik voor de rest heel erg netjes en opgeruimd ben.

Wat betreft de administratie heb ik een goede tip:

- Zorg dat je een ochtend inplant om alles wat er nu ligt goed te ordenen in mapjes en ordners.

- Maak post altijd direct open!

- Ga 1x per maand (b.v. als het salaris binnen is), alle betalingen doen en ruim alles direct op in de desbetreffende ordner.

- Post waar actie op ondernomen moet worden, direct doen, als je het een dag laat liggen, wordt dat twee gelijk twee dagen, een week, een maand enz.

Als je dit een tijdje volhoudt, dan merk je hoeveel rust het geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mion, wat een herkenbaarheden!!
er is zeker een verklaring voor....AD(H)D
het is een gat tussen het weten/kunnen en het ook daadwerkelijk DOEN....
heb je het ook met het huishouden, is het met alle dingen misschien heel toevallig alles of niets?

google maar eens ADHD en administratie (krijg hier even niets geopend) vooral de site van Levente is erg goed.

ik heb het net zo, de post is een ramp!!!
(daar ga ik met mijn opleiding sociaal juridische dienstverlening.... formulieren, formulieren en nog eens formulieren, maar thuis??? uhuhmmmm)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL.. das gewoon een slap excuus. Ik heb géén adhd en toch is mijn administratie één groot ellende! Het kan komen door te hoge rekeningen, problemen thuis, er zijn allerhande oorzaken te vinden waardoor je geen zin heb om de boel op orde te doen. Ik heb het vooral als het financieel slecht gaat, of erger, toen ik mijn werk verloor en ik uit elkaar ging. Maar ik denk toch echt dat het vooral te maken heeft met gemakszucht....
amigo
13 jaar geleden
die minnen snap ik niet dus van mij een + ter compensatie, ik ben ZEER nieuwsgierig aangelegd dus ga er zeker even op rondsnuffelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mion, ik zei ook niet dat het in jou geval een oorzaak of excuus was, maar ad(H)D wel degelijk een verklaring kan zijn voor iemand die weet wat te doen met zijn papierwinkel maar het niet doet. voor de anonieme minners die zich er niet verder in willen verdiepen om te zien of het waar of niet waar kan zijn.....
tja, best sneu maar ook begrijpelijk.
de meesten zien ad(h)d-ers als niet meer dan stuiterballen,of vergeetachtige types, terwijl het nog zó veel meer inhoudt. in ieder geval bedankt voor je plusje ter compensatie van de minder nieuwsgierigen die een antwoord afkeuren omdat het niet overeen komt met hun eigen idee of beeld hierbij :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ eucalypje: mijn minnetje kreeg je door de zin: "heb je het ook met het huishouden, is het met alle dingen misschien heel toevallig alles of niets? Terwijl mion toch een heel duidelijke uitleg gegeven had. En ik niet te beroerd ben toe te geven dat ik iemand een minnetje geef en even uitleg waarom. Maar desalniettemin heeft mijn nieuwsgierigheid me ook even laten googelen en begrijp ik het +je van mion ook weer. Dus kan me in beide vinden hoor ;-) en zelf heb ik trouwens ook alles op orde, behalve mijn administratie... om alle eerder genoemde redenen. Gelukkig we zijn niet de enigen!
1. Je zou jezelf kunnen afvragen wat je negatieve associaties zijn bij "post". Misschien geeft dat aanknopingspunten waarom je het ontwijkt.
2. Misschien heb je intern wel een kant van jezelf die protesteert tegen dat hele georganiseerde...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
met punt 2 raak je zeker een gevoelige snaar...
Het heeft te maken met prioriteiten.
Niet meteen afhaken, ik zeg niet "eigen keuze, dus eigen schuld dikke bult".
Onbewust -door gewenning, inslijting, wat je aangeleerd hebt- zetten zich patronen vast in je hoofd omtrent je doen en laten.

Herkenbaar verhaal. In mijn geval geldt dat ik ben opgevoed met het credo: 'je moet goed voor anderen zorgen'. In aanleg ben ik nogal een chaoot. Tel ze maar bij elkaar op:
Daar waar anderen last hebben van mijn chaos zal ik er hard voor lopen om die te beperken (immers, "ik moet goed voor anderen zorgen"). Daar waar alleen ikzélf last heb van mijn chaos, vind ik het ontzettend lastig om er iets aan te veranderen!!! Hoe raar is dat?!

De menselijke geest... ik zou er geen beschuit mee willen eten hoor! ;-)