Waarom vergeten mensen soms dingen?

Hoe komt het dat we niet alles kunnen onthouden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarnet wist ik het nog.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je +1 moeten kunnen geven voor dat antwoord ;)

Het beste antwoord

We denken vaak dat we iets vergeten zijn, terwijl we het in de eerste plaats niet goed hebben opgeslagen.
Toch willen we graag meer onthouden. Geheugentrainingen spelen daarop in.

Maar geheugentrainingen verbeteren het geheugen op zich niet. Eigenlijk bieden dergelijke cursussen jou strategieën en technieken aan die je beter leren omgaan met jouw geheugen, die het opnemen en/of oproepen van informatie kunnen vergemakkelijken en eventuele tekorten kunnen compenseren.

Het geheim van de meeste geheugencursussen is het CASSA-model, wat staat voor Concentratie, Associëren, Structureren, Selecteren en Aanvaarden.

• Concentratie is een eerste voorwaarde om iets te onthouden. Zonder interesse en alertheid gaat de aangeboden informatie het ene oor in en het andere weer uit, terwijl er daartussen niets opgeslagen wordt. Dingen altijd opnieuw herhalen - de naam van personen, telefoonnummers, enz. - is een beproefd middeltje om ze te onthouden.

• Associaties maken is een ander uitstekend hulpmiddel om informatie op te slagen. Neem bv. het nummer van jouw bankkaart en tracht er een wiskundige formule in te vinden; bijvoorbeeld: de som van de eerste twee cijfers is gelijk aan het derde min het vierde cijfer. Of misschien kan je de cijfers in verband brengen met het geboortejaar van jezelf. Als je moeilijk namen kan onthouden, kan het bv. helpen om een verband te leggen tussen een naam en een bepaald kenmerk van die persoon (Degrande is bv. ‘groot’) of met een ander woord met dezelfde klank (bv. Roeykens met roeien).

• Structureren is een derde truuk. Voeg op jouw denkbeeldig boodschappenlijstje dingen in groepjes samen die bij mekaar horen: appels en peren, sla en boontjes, cola en bier, enz.

• Selecteren: uiteindelijk is het zelden nodig om alles te onthouden en kan men zich beter concentreren op enkele belangrijke punten.

• Aanvaarden van de eigen beperkingen is ook een laatste belangrijk aandachtspunt van een goede geheugencursus. Vergeet je systematisch van alles bij het boodschappen doen? Maak dan bv. gebruik van een boodschappenlijstje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

We onthouden alles...

Maar we vergeten omdat we het niet aankunnen het te onthouden...

En onder hypnose kun je je veel meer herinneren en met andere methoden kun je wellicht alles herinneren...

Her-inneren = weer terugbrengen wat ooit eerder innerlijk was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt +1
onze hersens registreren idd alles wat onze zintuigen aanleveren. het re-collectie mechanisme is verantwoordelijk voor het terug halen van "data" als herinnering. soms is het mogelijk om dat re-collectie mechanisme aan werk te zetten in ons onderbewustzijn en dan kan het zijn dat we op een ontspannen moment iets herinneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
je antwoord is bijna net zo goed als dat van Xinix... goed blijven oefenen...
Een beperkte geheugen capaciteit. Ik heb hier op GV gelezen dat de capaciteit van de hersenen ergens tussen de 1 en 3 terabytes ligt. Selectief omgaan met gegevens is dan ook van belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijke dingen verdringen de minder belangrijke dingen. Die komen op de achtergrond. Ook niet zo gek, als je bedenkt wat een gemiddeld mens op een gemiddelde dag allemaal moet onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soms vergeet je dingen volgens mij "expres" geen zin om het te onthouden of je selecteert zelf al wat je wel of niet hoeft te onthouden. Neem telefoonnummers vroeger wisat ik ze allemaal sinds de intrede van mijn mobiel geen enkele meer
die onthoudt dat voor mij
het verbaast mij trouwens wat je allemaal WEL onthoudt en hoe dat door associaties naar boven komt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemakshalve.

Toegevoegd op 24-06-2009 23:00:36
We sorteren in belangrijk of niet, vandaar. Of wat we niet graag aan herinnerd willen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen geen computers zijn, en omdat de menselijke hersens niet onfeilbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we sommige dingen selectief opslaan. Dingen die je minder belangrijker of helemaal niet belangrijk vindt. Zoals een garcon de cafe na vijf minuten de consumptie van tafel drie niet meer weet te herinneren.