hoe kwamen er kleuren in de wereld

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Kimberly... Wist je dat je vragen beter leesbaar en serieuzer worden genomen als je goede hoofdlettergebruik en punctuatie toepast? Het is enorm betweterig, weet ik, maar ik stoor me er een beetje aan. Een Goeie Vraag eindigt, mijns inziens, met een vraagteken... Mijn antwoord op je vraag volgt hieronder.

Antwoorden (9)

door vaak kleur te bekennen kon de mensheid kleur geven aan het leven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 't ontstaan van fotonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf het ogenblik dat er een elektromagnetische straling bestond met het frequentiebereik dat waarneembaar is met het menselijk oog, was er een kleur in de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het oog is geevolueerd om die EM-straling waar te nemen. Het is niet andersom gebeurd.
Dat is afspraak, er was iemand die het kleurenpalet in zevenen deelde... En we hebben het allemaal overgenomen... Zeven kunnen we nog behappen, meer niet... Definieer je meer kleuren dan krijg je ruzie van de een met de ander, omdat verschillen te klein worden van de ene kleur en de andere... Minder kleuren is ook niet handig omdat je dan tekort doet aan het onderscheidingvermogen van de mens...

Maar het is gewoon afspraak, meer niet...

De regenboog bestaat uit 7 kleuren...

zodoende...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 't versimpelt (waar op zich niks tegen is), kan je zeggen dat de regenboog uit 7 kleuren bestaat. Alleen: 't was een afspraak van... wie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Newton... http://nl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton#Optica
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75, ja dat zou best eens kunnen kloppen...
De kleuren waren er al sinds er licht was. We kunnen ze waarnemen sinds onze ogen receptoren hebben die voor slechts een gedeelte van het lichtspectrum gevoelig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac @patrick: Klikbare links helpen de steller van deze vraag wellicht beter dan wat er nu bij bronnen staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac
Onzin, kleuren bestaan pas sinds de tweede wereldoorlog.
And I got the pictures to prove it.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh jee... Hoe zit het met schilderijen. Oh nee, die werden pas na de oorlog ingekleurd, natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en dit is nog een hele klus geweest.
Ik zou een kijkje nemen bij de wikipagina over licht. Kleuren zijn alleen maar de reflecties van bepaalde golflengtes licht die door het oog waargenomen en door de hersens bewerkt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn uitgevonden door de persoon die de gele vlek op op ons netvlies heeft uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf het moment dat er licht was. Zodoende zagen we alle pigmenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleuren kwamen in de wereld toen onze hersens en ogen (d.w.z. die van onze heel verre voorouders) in staat waren om bepaalde golflengten van licht te onderscheiden, en hier in de hersenen 'labels' aan gingen hangen. Zonder waarnemer is kleur betekenisloos.