Hoe verpak ik een mededeling zo dat de kern pas duidelijk wordt nadat ik ben vertrokken?

Slecht nieuws, ik zit niet te wachten op dramatische scènes..

'Ik ben slechts de boodschapper'

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Schrijf je mededeling op, doe haar in een enveloppe, en zet op de enveloppe "Persoonlijk - te openen om hh:mm", waarin hh:mm een tijdstip is dat een half uur na je vertrek ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das een goeie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die wilde ik ook zeggen. +1
Dit is best wel bot: Maar vertel het verhaal alsof het over iemand anders gaat, en zeg pas als je wegloopt: het ging over XXX.
Daarnaast idd bijvoorbeeld opschrijven of e-mailen.
Verder helpt het bij sommige mensen ook om een heel lang verhaal te houden, waar ze later pas over na gaan denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk (hoop) dat de meeste mensen de kern gelijk wel zien (zie: slim genoeg) zeg gewoon waar het opstaat vriendelijk en maak duidelijk dat je alleen maar de boodschap brengt en dat diegene voorderest maar contact moet zoeken met degene waar het om gaat :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef een cryptische omschrijving waar ze pas veel later achterkomen. Geef een laatste tip als je de deur uitloopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is niet goed... Wow Jinx zo ben je toch niet...

Nee wees altijd recht door zee en wees eerlijk... oprecht en geen list en bedrog...

Als je dat doet, dan maak je plaats voor respect bij de ander... en dan kun en mag je jezelf zijn en de ander die accepteert dat... In zo´n houding kun je het gewoon zeggen...

En dat is een veel betere houding dan in de vraag gesteld...

De ander zal dat een keer toelaten, maar de volgende keer kun je dat niet meer, dit is een doodlopende weg, als je je traint in wat je voorstelt, dus niet doen, wees eerlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk XiniX, zo ben ik eigenlijk helemaal niet. Maar het is de eerste keer dat voor mij zo'n situatie zich voor doen en ik weet niet goed hoe ik er mee om moet gaan.. En je hebt helemaal gelijk, de ontvanger moet de mogelijkheid hebben om feedback te geven.. Thanx..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu dus wel... maak er gebruik van... Je zult zien dat de wereld snel verandert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens+1
Het gebeurt zelden, maar eigenlijk ben ik het roerend met XiniX eens.
Je kunt het beter gewoon direct en eerlijk vertellen, zonder om de hete brij heen te draaien. Als je het op een andere manier doet, dan zul je er toch altijd op aan gekeken worden. Het toont tevens je zwakte dat je de boodschap niet persoonlijk durft over te brengen.

Ik heb in het verleden ook managers gehad die om slecht nieuws heen draaiden. Daarna kregen we een manager die er open en eerlijk over communiceerde en die ook nooit te beroerd was om vragen, hoe moeilijk en vervelend ook te beantwoorden. Ik had veel meer respect voor hem dan voor die andere managers.

Mensen zullen heus wel begrijpen dat het voor jou ook niet leuk is om die boodschap over te brengen en zullen meer respect voor je opbrengen als je toch de moed toont om het te doen. Zorg dat je goed voorbereid bent en eventueel ook antwoorden hebt op vragen of dat je weet waar ze terecht kunnen voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het roerend eens met voorgaanden: niet doen. Dat werkt gegarandeerd contra-productief.

Daarom een algemene tip over slecht-nieuwsgesprekken: je moet er inderdaad niet omheen draaien, maar natuurlijk ook niet plompverloren het slechte nieuws vertellen met alle risico dat door die botheid jij als boodschapper de volle laag krijgt. Wat in het algemeen beter werkt, is om kort te proberen een 'common ground', een gemeenschappelijke basis voor het gesprek te krijgen.

Je bent erg vaag in je vraag (en terecht, het is niet de bedoeling dat de ontvangers van het slechte nieuws het van te voren al op GV kunnen lezen!), daardoor is het lastig te vertellen hoe je die comon ground kan vinden. In het algemeen: begin met iets waar alle aanwezigen mee in kunnen stemmen, terwijl dat wel een aanleiding is voor het slechte nieuws. Bijvoorbeeld:

"We weten denk ik allemaal dat ook ons bedrijf wordt getroffen door de economische crisis. Jullie hebben dat waarschijnlijk al gemerkt aan de bezuinigingen die al zijn gedaan op gebied x, y en z. Om te overleven, moet de directie nu beslissingen nemen waar we geen van allen blij mee zijn. Maar als we dit niet doen, is er een reëel risico dat we het niet redden, en dan zijn we allemaal nog veel verder van huis. Om dat te voorkomen, heeft de directie besloten om met onmiddelijke ingang de volgende maatregelen te nemen:"

Nadat je de boodschap zelf hebt gegeven, is het goed om de common ground met de luisteraars opnieuw op te zoeken:

"Dit vindt natuurlijk niemand leuk. Ik hoop dat we toch allemaal de noodzaak zien van deze maatregelen, en dat we met zijn allen de schouders eronder zetten om zo snel mogelijk door deze moeilijke periode heen te komen. Als we ons samen inzetten, ben ik ervan overtuigd dat we ook in deze tijd kunnen overleven, en het snel weer zo goed zal gaan dat we kunnen stoppen met deze maatregelen."

Dit laatste werkt natuurlijk alleen als het slechte nieuws niet is dat mensen eruit vliegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens +1
Zeggen dat je de boodschapper bent, slechte nieuws brengen, kots over je heen laten komen, afsluiten met zeggen dat je de boodschapper bent en begrip hebt voor de situatie. Misschien kun je je belangstelling daarna nog een paar keer tonen om je deelneming te getuigen.
Als mensen bot tegen je worden tijdens dat kotsen kun je beleefd zeggen dat je begrip hebt voor de situatie, maar niet gediend bent van dat taalgebruik.
Ze kunnen niet van je verwachten dat jij het probleem oplost (je bent mega mindy niet ;) zeg ik ook altijd tegen mijn mensen) maar wel dat je betrokken blijft en doet wat jij kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien aan het eind van je verhaal een moeilijke rekensom geven, die de clou van je verhaal duidelijk maakt. Dus de uitkomst van de som is een huisnummer of een geboortedatum van een persoon of iets dergelijks. Voordat de aanwezigen de uitkomst hebben berekend, ben jij vertrokken.