Waarom is gapen aanstekelijk?

None

667
Dat weet ik niet, maar het is wel zo dat autisten minder snel mee-gapen

Antwoorden (4)

De onderzoekers denken dat mensen niet gapen om slaap op te wekken, maar juist om zichzelf wakker te houden. Door te gapen koel je namelijk letterlijk je hersenen af, menen de Amerikaanse wetenschappers. En daardoor kun je beter nadenken en opletten.

Aanstekelijk?
Dus, wanneer iemand begint te gapen om weer alert te worden, zou het als een teken voor anderen werken ook te gapen om zichzelf weer wakker te krijgen. Dat was in de oertijd handig als er gevaar dreigde.
In onze hersenen hebben we neuronen (spiegelneuronen).En die houden zich o.a. bezig met het nadoen / imiteren van mensen . Dus : zien gapen is doen gapen .
True, maar waarom gapen wel en het knipperen van ogen niet
Siegmund , 'n mens is net als veel dieren , 'n in "groepen" levend wezen . Ik vermoed dat we door evolutie die signalen overgenomen hebben die essentieel waren voor het voortbestaan. Mijn hond , en ik meen m'n katten ook ging ook wel 'ns gapen als ik "de roedel leider' het deed .Maar we gaan ook glim/lachen als 'n ander lacht.Dat geld ook voor huilen. Laat even weten als je tevreden bent.
Zuurstof tekort om genoeg energie op te wekken om wakker te blijven.

Ruimte met te weinig zuurstof en teveel koolstof monoxide/dioxide zouden veel mensen gaan gapen. Terwijl als er maar 1 moe is dan hoefd niet iedereen te gapen.
De psychologen kwamen tot deze conclusie na een onderzoek (gepubliceerd in Evolutionary Psychology) waarin ze studenten video’s lieten zien waarop mensen gaapten. Vervolgens werd geteld hoe vaak de proefpersoon, die naar de beelden keek, moest gapen.

Daarbij ontdekten ze dat mensen die de instructie hadden gekregen door hun neus te ademen, helemaal niet gaapten. Van de deelnemers die deze instructie niet hadden gekregen, moest 50 procent gapen. Ook vonden ze dat proefpersonen die een ice-pack tegen hun hoofd hielden, niet gaapten. Deelnemers die in plaats van een ijskoude een warme zak tegen hun hoofd gedrukt hielden, moesten wel gapen.

Ademen door de neus
De onderzoekers verklaarden dit aan de hand van eerder onderzoek waaruit bleek dat bloedvaten in de neus ‘koel’ bloed naar de hersenen sturen. Dus wanneer je door je neus ademt, wordt het hoofd gekoeld en is er dus geen noodzaak de hersenen te koelen door te gapen.

Als iemand gaapt terwijl hij naar je verhaal luistert, is dat dus niet onrespectvol, maar doet hij juist erg zijn best om zijn aandacht erbij te houden, merken de onderzoekers op.