'plaatjes zeggen meer dan duizend woorden' is dit wel eens wetenschappelijk bewezen en zo ja, door wie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je hier bewijs van?
Wetenschappelijk bewijs bestaat uit waarnemingen die een hypothese of theorie bevestigen (verificatie) of ontkrachten (falsificatie). In werkelijkheid vallen geaccepteerde wetenschappelijke theorieën overigens niet bij het eerste tegenbewijs om. Dit wordt een paradigmaverandering genoemd.

Door middel van hypotheses en theorieën kunnen voorspellingen worden gedaan. Nieuwe waarnemingen zorgen voor nieuw bewijs, waardoor gecontroleerd kan worden of de voorspellingen kloppen. Nieuw bewijs zorgt er vaak voor, dat hypotheses en theorieën moeten worden aangepast.

In tegenstelling tot wiskundig bewijs geeft wetenschappelijk bewijs dus niet aan, of iets waar of onwaar is. Wetenschappelijke theorievorming leidt slechts tot werkbare modellen van de waargenomen werkelijkheid. De kracht van de wetenschappelijke benadering zit in de ontwikkeling van deze modellen, die door de eeuwen heen zo goed zijn geworden dat vrijwel alles wat objectief, of liever gezegd: inter-subjectief, waarneembaar is erdoor verklaard en voorspeld kan worden.

iedereen zal dit dus wetenschappelijk kunnen onderzoeken.

vooral mensen die hun leven als in een film aan hun voorbij hebben zien gaan zullen hierover mee kunnen preken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een in de praktijk dusdanig bewezen feit dat wetenschappelijk onderzoek om dit nogmaals te bewijzen redelijk zinloos is.
Met een oogopslag maken we een beeld, ieder oog heeft 150 miljoen beeldpunten.
Daar wordt in de hersenen een stereoscopisch (diepte) beeld van gemaakt.
Dit beeld bevat zeer veel info.
Onze hersenen gebruiken zeer veel energie om te zien.
Zien is dus de snelste en meest complexe zintuigelijke waarneming per tijdseenheid bewerkt en verwerkt, het heel veel info.
Dat kun je met duizend woorden niet zo beschrijven dat uit die beschrijving een reproduceerbaar beeld gemaakt kan worden.
Het beeld bevat dus meer info dan duizend woorden.
Ik denk dat je geen wetenschapper hoeft te zijn om dat te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plaatjes geven iets weer, net als een foto. Je neemt ze op via je ogen verwerkt ze verstandelijk op dat moment. Je voelt verstandelijk en emotioneel je "ik" op dat moment! Bekijk je het plaatje nadien nogmaals b.v. een paar dagen later dan heb je het plaatje verwerkt verstandelijk emotioneel en je gedachten kan hetzelfde zijn of gewijzigd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk restje voor jezelf: laat een ander een lijst maken van 10 woorden. Neem 30 sec. De tijd om ze te onthouden, doe vervolgens 30 seconden wat anders zoals het voorlezen uit een boek. Daarna de opsomming geven van de woorden.
Als je dit hebt gedaan laat je de andere persoon 10 willekeurige voorwerpen voor je neus houden, je mag ze niet aanraken, doe hierbij hetzelfde qua tijd en indeling als bij de eerste oefening. ... Je eventueel ook nog geblinddoekt weer tien andere voorwerpen langs laten komen om te voelen...
Dit is een proefje om te testen hoe jij zelf het beste dingen kan onthouden!