Kan het zijn dat je ook Niet denkt?? Dat je je hersens stil zet als het ware. Ik weet van mijzelf dat ik constant denk, is dat voor iedereen zo.

Ik vraag wel eens aan mn vriend waar denk je aan. Dan zegt hij ..nergens aan...Volgens mij kan dat niet, maar ik kan me vergissen.

Toegevoegd na 3 uur:
Even ter verduidelijking. Natuurlijk heeft ieder mens op zijn eigen gedachten, ik bedoel het niet zoals het blijkbaar overkomt. Ik bedoelde alleen aan te geven dat ik me afvraag of je zo ontspannen kan zijn dat dat als niet denken ervaren wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Volgens mij kan je niet niets denken.
Je hersenen zijn als het ware geprogrammeerd om te denken.
Via meditatie kan je wel,je focus verplaatsen op bv ademhaling, voelen van het lichaam ,maar volledig niets denken dat kan niet.

Toegevoegd na 3 uur:
als antwoord op je verduidelijking

Dat is absoluut zo volgens mij, dag dromen bijvoorbeeld is een voorbeeld van denken dat zo maar opkomt zonder inspanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat kun je leren ja. Door middel van meditatie kun je je hersenen tijdelijk 'stil' zetten. Probeer eens onder de douche. Concentreer je dan alleen op het warme water dat langs je lichaam stroomt.

Ieder mens is natuurlijk anders, maar de meeste mensen zijn altijd aan het 'denken'. De een heeft daar meer last van dan de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen zijn altijd in meer of mindere mate actief, zelfs als je slaapt. Ze verwerken de beelden vanuit je ogen, de geluiden vanuit je oor, de geuren vanuit je neus etc.

Actief zijn is iets anders dan focussed. De hersenen kunnen actief zijn met allerhande verwerkingen en heel associatief overschakelen. Als je op dit moment aan iemand vraagt "waar denk je aan?" is dat zo'n chaos, dat je niet weet waar je beginnen moet en of het allemaal wel zo relevant is.

Als je hersenen gefocused zijn ben je heel bewust met iets bezig. Als je op zo'n moment aan iemand vraagt waar hij aan denkt, krijg je waarschijnlijk een goed gestructureerd en helder antwoord.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er gedachten spelen waarvan je vriend het niet nodig vindt dat jij daar deelgenoot van wordt. Dat moet je dan maar accepteren. Als er echt iets belangrijks speelt, zul je het, vroeg of laat, toch wel merken. Soms wil je gedachten eerst zelf op een rijtje zetten voordat je een onderwerp bespreekt.

Tot slot kan het ook zijn dat je de vraag te vaak hebt gesteld. De vraag is best opdringerig, gedachten zijn vrij, maar jij vraagt ernaar.... Je vriend zou zich er ook ongemakkelijk onder kunnen voelen. Dat zou ook een ontwijkend antwoord kunnen verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je hersenen niet stil zetten, wel kun je aan niets specifieks denken of je richten op je gevoelservaring als onder de douche. Op dat moment voel je inderdaad het water over je lichaam stromen. Dat kun je alleen als je je daar bewust van bent en dan heb je waakbewustzijn en denk je dus, voelen (of beter het bewustzijn vangevoel) doe je in je hersenen. Die werken dan ook.
Dus kun je wel je gedachten op een punt houden (mediteren) maar niet je denken uitschakelen en al helemaal niet je hersenen op zich.
Gelukkig maar, hoe moet je ze dan weer aanzetten als ze uit zouden staan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil ingaan op de vraag aan je vriend: waar denk je aan.
Ieder mens heeft recht op zijn eigen gedachten. Je moet die vraag gewoon niet stellen.

Verder denk ik ook altijd, zodra ik wakker word, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vriend zegt "ik denk nergens aan", dan bedoelt hij waarschijnlijk: "...dat interessant genoeg is om het te melden."

Misschien een beetje kort door te bocht, maar voor mij (als M) werkt het zo...

Begrijp je?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow ja als je het zo zegt......
KennisDelen
13 jaar geleden
Ik bekijk het maar even vanuit een mannelijk perspectief
;-)
Je denkvermogen staat nooit stil, je kan het wel een richting heen sturen, bv dat je minder zorgelijk denkt of aan iets moois denkt, dat is waarschijnlijk wat je vriend bedoelt, even geen moeilijke dingen aan mijn hoofd, zoiets als ze zeggen je hoofd leegmaken is ook even lekker chillen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen kan je niet stilzetten, zoals geen enkel orgaan - denk ik :-)

Lastig is dat je een onderbewuste hebt dat te pas en te onpas gedachten in je op laat komen. Wat dat onderbewuste is en hoe dat werkt, weet niemand. Dus of dat wel eens niet-denkt is niet te zeggen.

Wel kan je in je bewuste denken perioden inlassen van niet-denken. Dat is niet zo eenvoudig. Door meditatie kan je gaan inzien dat je op verschillende niveaus bewustzijn hebt: je zit, voelt de zwaartekracht - je hebt voor deze oefening een half uur - je moet je moeder nog bellen - je vind de oefening lastig en je probeert er niet aan te denken. En dat weet je allemaal te gelijk (of heel snel achter elkaar).
Je kunt leren die gedachtestroom stop te zetten. Hoewel, als dat lukt denk je natuurlijk 'goed van mij' en ben je weer aan het denken.

Je kunt ook leren om bewuster met je denken om te gaan: denk aan wat je doet, wees met je gedachten in het hier en nu. Dat geeft enorm veel rust en als het nodig is kan je bewust nadenken over bepaalde onderwerpen in het verleden en de toekomst. Als je je focussed in het hier en nu 'denk' je 'nergens' aan.

Mijn vrouw zei laatst: ik denk nergens aan, er zit gewoon te veel in mijn hoofd. Dus dat kan ook nog.