Is creativiteit aan te leren of is het aangeboren?

Ik heb vaak het gevoel dat ik niet echt creatief ben. Ik kom ook niet echt altijd met logische en creatief ogende oplossingen als het nodig is. Die gave heb ik denk ik gewoon niet. Echter, nu ik mijn grenzen wat meer op zoek, door te leren schilderen en het tekenen weer op te pakken, en door legpuzzels te maken, is het net of ik het ook minder moeilijk vind om logisch na te denken, ook al lijkt er geen verband te zijn tussen die 2 dingen. Wie heeft dat ook en kan mij vertellen of dat komt omdat ik mijn brein meer prikkel of dat het toeval is?

Toegevoegd na 1 uur:
Even een reactie op het antwoord van Toerist: ik ben in het verleden vaak negatief beoordeeld door mijn leraar handenarbeid, waardoor ik mijn passie voor tekenen ben kwijtgeraakt. Ik vind het moeilijk om op commando te tekenen/schilderen, het moet echt vanuit mijn gevoel komen. En ja, ik vergelijk mezelf (misschien te veel) met andere mensen die ook schilderen. Ik ben nooit tevreden, ben vrij perfectionistisch, maar ik probeer wel door te gaan en me bij mijn eigen stijl te houden. Ik heb juist een extraverte persoonlijkheid naar andere mensen toe, maar in mijn gevoelsbeleving ben ik inderdaad heel gesloten...misschien komt het daarom ook niet goed tot uiting op het doek/papier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goeie manier om je cerativiteit aan te wakkeren is om te gaan Image streamen.. Dan bekijk je als het ware plaatjes uit je rechterhersenhelft en dan zie je de meest fantastische dingen om te tekenen of schilderen. dat is mijns inziens ook de bron geweest van alle grote kunstenaars die er geweest zijn.
amc
13 jaar geleden
Ik loop ook niet met mijn gevoelens te koop maar zodra ik een bepaald gevoel voel opkomen, pak ik mijn ezeltje en ga dit op het doek neerzetten. Juist als je introvert bent kan je ook goed expressief bezig zijn. Juist in dit soort uitingen zal het nooit in jouw ogen het doek worden ( of de tekening) wat jij voor ogen hebt, omdat je gevoel erin zit en dit wisselt constant. Wat je eerst lelijk vond, kan je ineens wel aanspreken, of omgekeerd.Ligt dan net aan je stemming. Als je je diepe gevoelens op het doek zet, zal een ander er altijd anders tegenaan kijken en wat jij door het negatieve gevoel op het moment dat je het tot expressie bracht, ziet en lelijk vindt zal een ander misschien prachtig vinden omdat de kleuren erg aanspreken bijv. kunstuiting hoeft niet mooi te zijn of perfect, het is gevoel tot expressie brengen! Wil je perfect tekenen voor 'het mooie om te tonen' dan zal je het moeten leren en vooral oefenen.

Het beste antwoord

Je kunt je hersenen zeker trainen. Door steeds te herhalen gaat het vanzelf steeds beter omdat je hersenen de info steeds sneller oproepen in je hersennetwerk. Kijk maar eens naar kleine kinderen, die leren ook het snelst door eindeloos iets te herhalen.
Dit is geen toeval maar stimulatie, prikkelen van je brein.
Creativiteit moet in je zitten, maar door het nooit te prikkelen weet je niet dat het er zit. Misschien heb je altijd gedacht dat je niet creatief was en het ook nooit geprobeerd. Nu blijkt dat je toch iets van creativiteit in je hebt zitten. Door veel te oefenen kan je nu je vaardigheden gaan oefenen en oefening baart kunst is niet zomaar een gezegde.

Toegevoegd na 9 uur:
Na je uitbreiding;
Hoe kun je nu denken dat je niet creatief bent? Je had passie voor tekenen, als je niet creatief geweest zou zijn had je niet getaald naar iets doen met je handen om er je passie in kwijt te kunnen! Een leraar handenarbeid zal altijd in het begin negatief beoordelen omdat je het nog moet leren. Je maakt nl. beginnersfouten en dat ziet hij. Hij moet je wijzen op punten die verbeterd moeten worden
daarvoor leert hij je goed te tekenen. Jij hebt het helaas als kritiek gezien en niet als stimulans om het te verbeteren. Ik was altijd kwaad als mijn leraar handenarbeid bij de beoordeling altijd mijn tekening oppakte en er een 9 onderschreef met de woorden;" bij jou hoef ik eigenlijk niet te kijken hè?" Ik wilde juist dat hij bij mij ook uitlegde waar ik in de fout gegaan was, want ik was zelden tevreden. Later wist ik dat ik als ik een reiger na moest schetsen, de reiger perfect neerzette maar zelf vond ik hem maar een stomme, dooie vogel en was niet tevreden. Die leraar zei toen dat ik me precies aan de opdracht had gehouden, want hoe kon ik een opgezet dier levend neerzetten als hij dood was? Ik heb talent meegekregen met schildereren en tekenen, toch ben ik ook zelden tevreden, want het kan altijd beter. Er is een wezenlijk verschil tussen talent en creativiteit, creatief is ook de wil om te scheppen en je hoeft er niet eens goed in te zijn. Lekker bezig zijn met je fantasie dat is de hoofdzaak en het zal nooit helemaal perfect zijn, hoe goed je ook bent. Dat is nu eenmaal het creatief zijn!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

In ieder mens zit wel creativiteit. De een ontwikkelt het meer dan de ander, maar ik geloof niet dat je het kunt leren. Gelukkig is niet iedereen op hetzelfde vlak creatief, anders zou het er nogal saai uitzien.
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat creativiteit aangeboren is.
het is zo dat een hoop mensen hun creativiteit nooit ontdekken omdat ze niet van alles proberen maar stoppen als ze niet na 2 of 3 verschillende dingen slagen.

Als je slecht bent in tekenen of schilderen, probeer dan iets van aardewerk of gips te maken.
Kan je slecht verhalen schrijven kan je misschien wel hele mooie kunst maken van stalen buizen .
Kan je geen songteksten bedenken kan je misschien wel zingen
Zijn een paar voorbeelden uit een bijna eindeloze lijst...

Er zijn zoveel verschillende dingen om creativiteit te uiten dat het een heel leven kan duren om het te vinden.
Een mooi voorbeeld is een kunstenares van (ik geloof) een jaar of 58 nu, die ontdekte in 2002 dat ze mooie beelden kan maken door beton te bewerken.

De naam is mij helaas ontschoten, deze staat wel op een kalender bij mn opa thuis...
Morgen voeg ik de naam, juiste leeftijd en de naam van het kunstwerk toe in een link voor de compleetheid.

Toegevoegd na 4 dagen:
Alide Vosselman geboren '47, kunstwerk heet "Samen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij dat je van nature een introverte persoonlijkheid hebt ontwikkeld. Dat komt er op neer dat je je acties en denken voornamelijk baseert op wat je kent en hebt ervaren uit het verleden. Met leren schilderen en tekenen ben je denk ik vooral bezig om de techniek goed in de vingers te krijgen en ben je vooral logisch en wetenschappelijk bezig. Waarschijnlijk schilder en teken je alleen dingen uit je geheugen en ben je er op gefocust om dat zo goed mogelijk weer te geven.
En dat is niet echt creatief.

Ik denk wel dat creativiteit aangeboren is, maar op jonge leeftijd wordt het vaak ontmoedigt en stop je het diep weg.
Als iemand op de kleuterschool je bv uitlacht om de tekening die je gemaakt hebt, kun je zomaar gaan geloven dat je niet creatief bent en doe je er de rest van je leven niks meer mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het wel degelijk leren, misschien in mindere maten als iemand die echt een creatief beest is.

Ik ben op latere leeftijd een cursus tekenen schilderen begonnen, terwijl ik nooit een potlood vast gehouden heb.

Nu schilder en teken ik wat ik wil weliswaar niet als een prof... maar wel vanuit mijn gevoel en dat heb ik mezelf aan geleerd!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het meegekregen hebben om er goed in te worden. Als het niet in je zit kun je zeker dingen ontwikkelen, aanleren. Maar een door genen meegekomen creatieve geest zal net wat meer in zijn mars hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik het zie is iemand die creatief is niet per sé kunstzinnig.Creativiteit zie ik als het vermogen om in allerlei zaken andere dingen en mogelijkheden te zien en die vorm te geven, dat kan zijn een trui op een andere manier breien dan gewoon, bijvoorbeeld. Om te kunnen tekenen en schilderen is iets anders nodig. Mijn leraar zei altijd: Talent ? Talent is hard werken!

Toegevoegd na 49 seconden:
en creativiteit heeft iedereen denk ik, zoals gezegd en kan ontwikkeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Annepanne hoe vervelend het ook is,met creativiteit word je echt geboren.Je kunt zelf wel wat tekenen of knutselen natuurlijk(wat best leuk kan zijn )maar je kunt niet naar mensen kijken die echt creatief zijn ,nogmaals daar word je mee geboren.Ik hoor vaak van mensen ,ja jij bent creatief jij doet dit wel even ,maar ik kan het niet.Dit kun je niet aanleren,je moet gewoon doen wat jij denkt dat goed is en wat je leuk vind.Maar zeker niet naar een ander kijken of willen perfectioneren,en zeker je eigen stijl houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij worden geboren met allemaal dezelfde gevoelens, manier van kijken. Bij de ene beter ontwikkelt dan bij een ander. Maar we zijn allemaal creatief en we kunnen allemaal logisch denken. Dus ik zeg ja het is aan te leren. Bijna alles kunnen we leren ook om psychologisch sterk te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag! Voor degenen die denken dat ze niet kunnen tekenen, ik heb iets geleerd in de tekenacademie vroeger waarbij de leraar iets zei over de linkerhelft van de hersenen en de rechterhelft.
Probeer eens dit:
Probeer een gezicht ondersteboven te tekenen (neen niet aan een bar hangen met je benen hé maar de foto ondersteboven leggen) zoals dit :
http://anjewiergroep5.web-log.nl/anjewiergroep5/2006/04/mopentromel.html
Hou die tekening dus ondersteboven en teken het zo goed mogelijk na.
als je diezelfde tekening maakt maa rin de 'normale' positie houdt voor je neus, zal je tekening minder goed lukken (als je geen tekentalenten hebt), dus dat komt door die linker- of rechterhelft van de hersenen maa rkweet niet meer welke helft dat er voor zorgt dat je goed kan tekenen haha..
maar volgens mij is het wel eerder een natuurtalent. Ofwel ben je er voor geboren of niet, maar wat vooral belangrijk is, als he gezichten tekent, kijk niet naar de neus, mond, ogen, maar de 'ruimtes tussenin' en meet dat allemaal af met elkaar zodat je ni een te lang eneus krijgt, te grote ogen, te kleine mond.. ;-)
mr volgens mij ging je vraag eerde rover creativiteit int algemeen dan alleen over tekenen.
Kdenk dat numerologie e rook wel wat mee te maken heeft. Zoek het maar eens op. mijn resultaat was "heel creatief" en nog een paar andere dingen die ook kloppen (klopt grotendeels toch) en ik heb mega veel creatieve hobbies al vanaf ik heel klein was :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is creatief alleen is creativiteit door ouders en leraren onderdrukt. Bv een kind tekent een kip. Moeder zegt dat het nergens op lijkt. Zo ontmoedigt zij het tekenen. Als dit vaker gebeurt denkt het kind: ik kan niet tekenen. Misschien is het kind geen Rembrandt (tekenen schilderen)of Harry Mulisch (schrijven) of mozart (muziek) maar daar gaat het ook niet om. Door de opmerking van een volwassen persoon wordt creativiteit gelijk gesteld met een prestatie. Waar het wel om gaat is de lol van het scheppen, het maken en het uiten van gevoelens. Iedereen is dus creatief, maar we hebben prestatie op een voetstuk geplaatst en creativiteit afgeleerd.
Een goed en leuk boek hierover is " creativiteit geen kunst" Ik weet alleen nu niet wie de schrijver is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is creatief ,maar naar mijn oordeel zijn sommige mensen er gevoeliger voor.Als je er al gevoelig voor bent is het nog oefenen hoor.Ik denk dat de Mona Lisa ook niet het eerste werk was van leonardo da Vinci.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw leraar heeft niet goed begrepen wat het is om les te geven. Les geven is namelijk stimuleren. En zeker niet afkeuren, wat hij dus gedaan heeft.
Ook heeft hij niet begrepen wat creativiteit is. Hij dacht, dat er dan een prestatie wordt neergezet, die je kan vergelijken met een norm. Maar creativiteit wil juist zeggen, dat er iets nieuws is gemaakt. Een norm ontbreekt dus.
Heel dom van die man.

Je kan het beste in gesprek gaan, en je boosheid laten weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel! Het is inmiddels meer dan 10 jaar geleden dat ik les van deze man gehad heb, maar ik zit er nog steeds mee, stom he? Bij elke tekening die ik maak voel ik een soort van druk en krijg ik herbelevingen van vroeger, hoe ik uitgelachen werd en ik mijn tekeningen aan de rest van de klas moest laten zien van hem ("zo moet het dus niet"). Ik zou het van me af moeten zetten en ik ga ook gewoon door met tekenen, maar die gedachten en gevoelens gaan niet echt weg...
Creativiteit heb je in vele vormen. De één maakt de mooiste tekeningen, de ander kan zijn gevoel in muziek leggen, of door te schrijven enz. Maar bijvoorbeeld creatief denken..... dan kom je tot niet alledaagse oplossingen. Ik dacht altijd dat mijn oplossingen dus niet goed waren. Inmiddels heb ik ontdekt dat mijn oplossingen juist uniek en soms beter zijn dan de standaard logische oplossing. In het schilderen was ik nooit tevreden, maar als ik mijn eigen ding doe en niet vergelijk met anderen, dan geniet ik van het schilderen zelf en komt er toch wel iets moois uit.
Het heeft veel met zelfbeeld te maken denk ik.