De grens tussen esoterie en exoterie.

Wat is voor iedereen te begrijpen, en wanneer kan je er niet van uit gaan dat iemand iets begrijpt?

In gesprekken met mensen komt het regelmatig voor dat iemand een ander niet begrijpt. Komt dit door een verschil in overtuigingen, intelligentie, meningen of......wat anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Jinx, ik pas even. Als je weer een itunes vraag hebt hoor ik het wel ;o)

Het beste antwoord

Wat is voor iedereen te begrijpen, dat verschilt, de een heeft niet de mogelijkheid van de ander...

Je kunt en mag er nooit van uitgaan dat een ander je begrijpt... Iedereen heeft zijn eigen kader...

Er moet een bereidheid zijn tot begrijpen...
en overtuigingen zitten in de weg...

en als wat die ander zegt te ver afligt van mijn overtuiging, dan verdedig ik me daartegen en kom ik dus nooit tot begrijpen...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd en helemaal waar +1

Andere antwoorden (5)

Het komt soms voor dat iemand iets echt niet begrijpt.
Bijvoorbeeld ik, in dit geval, bij deze vraag.
14 jaar geleden
Mijn nivo is nu te laag.
Dus het komt voor, ik begrijp het niet.
Kan het wel opzoeken.
Ik zie hier wel meer woorden die ik niet snap.
Even googlelen en je krikt je eigen nivo wat op.
Geen schande, wel leerzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga dan voor verschil in overtuiging of in elk geval het anders zien en niet makkelijk bij willen draaien. Hieruit ontstaat veel onbegrip. Dus laten we het houden dat ik het een zuiver exoterisch probleem vind.

aan de andere kan als 2 artsen discussieren over een rontgenfoto en ik zit er als leek bij, tjah, dan doe ik er wijs aan mijn mond te houden en te hopen dat een van de artsen zo vriendelijk is het terug te brengen tot aap noot mies zodat ik het wat beter begrijp.

Dus de brug dient gebouwd te worden door de esoterische club om het exoterisch te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna niets is voor iedereen te begrijpen en bijna alles is voor bijna niemand te begrijpen; de grens is zo breed als een oceaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft komt het door de oneindig veel verschillende golflengten tussen mensen in communicatie. We kunnen informatie uitzenden hoeveel we willen, maar wanneer je met een ander niet op dezelfde golflengte zit komt het niet over.