Psychologische terminologie

Ik ben op zoek naar een moeilijk woord. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, tot een psycholoog dit een paar jaar geleden tegen me zei en helaas ben ik het woord vergeten.

Het betekent zoveel als iemand die alles ziet door een zwarte sluier. Die alles een klein beetje negatief / sarcastisch beziet en ook wel donkere humor / spottende humor heeft. Een beetje Jules Deelder, maar dan een klein beetje maar ;-)
Dus niet depressie en zelfs geen pessimisme, het is veel lichter dan dat. Het is geen afwijking of ziekte, maar gewoon een type persoon.
Volgens die mevrouw ben ik zo iemand en dat klopt ook wel goed, maar ik kan me dat woord dus niet meer herinneren en google heeft me ook niet geholpen...

Toegevoegd na 21 uur:
Mensen, allemaal hartelijk dank voor de opsomming van allemaal “moeilijke” (niet dus) woorden...
Cynisme, ironie, neurotisch, melancholie en zelfs azijnpisser vind ik nou niet echt “moeilijk” of iets waar ik nog nooit eerder van gehoord heb.
Mensen dit is een serieuze vraag, ik ben op zoek naar een psychologische term, waarschijnlijk opgebouwd uit latijn of grieks.
Het is inderdaad gerelateerd aan pessimisme, maar dan vele malen lichter…
Ik hoop dat iemand weet wat ik bedoel, want ik heb t woord nodig voor een project ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Misschien dysthyme stoornis? Zie bijgevoegd linkje

Toegevoegd na 2 minuten:
of Taedium vitae
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Misschien cynisch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zwartkijker?

Toegevoegd na 3 uur:
Doemdenker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pessimist ?
zwartgallig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melangoliek, zwartgallig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een misantroop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
melancholisch, neurotisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bedoel je ironisch, dat houdt alle eigenschappen in die je beschrijft :-)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar da's dan weer geen persoonlijkheidstype.
Ik hou het toch op een cynicus.
Wat en beetje lastig is, want daar kan ook een hele filosofie achter zitten (aanhanger van het cynisme) en dat is net effe te sterk.

Ik denk aan een persoon met veel zelfspot die bij lange na niet zo depressief is als hij soms doet overkomen, maar wel in zoverre een cynicus dat hij niet meteen onvoorwaardelijk gelooft in het goede van de mens, en de kunst beheerst achter elk straaltje zon de wolken alweer te zien opkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Jij noemt al Deelder, Hans Dorrestijn is er volgens mij ook zo eentje.

Toegevoegd na 7 uur:
Na je aanvulling :
Dan moet je wellicht iets meer proberen uit te leggen wat je bedoelt. Maar als het voor een project is, kan het natuurlijk ook een stukje geschiedenis zijn.

Er zijn eigenlijk maar een paar psychologen geweest die mensen hebben geprobeerd in persoonlijkheidstypen af te bakenen. Volgens mij worden die niet meer gebruikt.

De oudste indeling (oude grieken) is die naar lichaamsvloeistoffen : bloed (en sanguinistische type), slijm (het flegmatische type) , gele gal (het cholerische type) en zwarte gal (het melancholische type).

De tweede indeling van Kretchmer is naar lichaamsbouw ; het atletische, het pycnische en het leptosome type. Die komen geen van allen 1 op 1 overeen met je omschrijving. Van deze typeringen zijn ook weer andere types afgeleid.

Wellicht komt een van deze termen overeen met wat je bedoelde ? Zoniet, dan bedoel je vermoedelijk een of andere latijnse omschrijving waarvan zo direct niet echt duidelijke overzichten op Internet te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben benieuwd, ik ben aardig op de hoogte van termen maar hier kom ik niet op. Kun je die desbefreffende psycholoog niet een mail sturen met je vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het cholerische type heb ik nog niet bij de antwoorden gezien.
Dit zijn mensen die betrouwbaar maar wat sarcastisch zijn.

De karakteromschrijving die daarbij hoort klopt aardig met jouw opsomming.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb de antwoorden nogmaals doorgespit en kwam inderdaad wel de cholerische typering (cholericus)
tegen.
Toch sluit deze typering sterk aan bij je omschrijving en kwam ook direct bovendrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of dossier opvragen? misschien heeft je psych het wel ooit in je dossier opgeschreven. Anders zou ik ook gewoon even die psycholoog een brief of mail sturen met deze vraag.