Wat zijn nu écht wetenschappelijk bewezen verschillen tussen man en vrouw, buiten de lichamelijke?

Want dat van Mars en Venus lijkt me niet echt wetenschappelijk en zwaar overtrokken.

13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (6)

Dat vrouwen een grotere woordenschat bezitten, mannen een hogere pijngrens bij directe pijn hebben, maar vrouwen beter tegen langdurige pijn kunnen, dat mannen meer ruimtelijk inzicht hebben, dat mannen opgewonden raken door visuele stimulatie en vrouwen door verbale stimulatie. En ergens zijn al die mars en venuswetten weer op dat soort dingen terug te voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil zit hem in de hoeveelheid hersencellen!!

Maar....de vrouw gebruikt hem beter/anders.
http://www.praktijkvoorhypnotherapie.info/content.php?page=demeestgesteldevragen

Toegevoegd na 28 seconden:
verkeerde site momentje...

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.heinpragt.com/manvrouw/manvrouw.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Beter? Ik dacht dat je op deze site niet mocht beledigen ;-) :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha...leuk die kennis met je te delen...
KennisDelen
13 jaar geleden
ik hou het op: anders :-) (Maar ik ben het met je eens (in die zin), dat vrouwen in sommige opzichten veel leukere mensen zijn dan mannen ;-)
Natuurlijk komen mannen niet echt van Mars en vrouwen niet echt van Venus. Mars en Venus staan in deze vergelijking voor de mythologische beelden die we hebben bij deze planeten / oude griekse goden, en vormen daarmee de ultieme metaforen voor het (extreem) mannelijke en het (extreem) vrouwelijke. En, natuurlijk, in het boek sterk overtrokken.

Wetenschappelijk bewezen zijn uiteraard de uiterlijke verschillen (daar heb je niet zulke ingewikkelde wetenschap voor nodig trouwens, alleen maar ogen en wat meetinstrumenten) . Maar ook in de manier waarop onze hersens werken zijn structurele verschillen tussen mannen en vrouwen waar te nemen / te meten.

Dramatisch zijn ze niet hoor ; twee vrouwen of twee mannen kunnen onderling meer van elkaar verschillen dan een willekeurige man van een willekeurige vrouw. Maar voor hele grote groepen bij elkaar blijkt dat mannen wat beter abstract kunnen denken, meer ruimtelijk inzicht hebben en meer competitief en visueel zijn ingesteld, en dat vrouwen beter presteren op verbale taken, sociaal beter uitgerust zijn en beter kunnen ordenen en zorgen.

Als je als vrouw of als man totaal niet aan dat stereotype beeld voldoet, is er nog altijd geen man overboord, hoor. Maar vooral bij communicatieproblemen tússen mannen en vrouwen blijkt de oorzaak veelal in juist die verschillen te liggen. Ook zien we bij mannen en vrouwen met een homoseksuele geaardheid vaak - maar niet altijd - een hersenpatroon dat beter bij de andere sekse past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
"dramatisch zijn de verschillen niet", nou, ik wil niet weten hoeveel communicatieproblemen er zijn, juist vanwege de verschillen in bijv denkwijze...
KennisDelen
13 jaar geleden
Maar wel een + vanwege de laatste alinea.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met ' dramatisch' bedoel ik dat ze niet zo veel van elkaar verschillen dat je bijna van verschllende soorten zou kunnen spreken. We kunnen elkaar uitstkend begrijpen als we ons een klein beetje in elkaar verdiepen. Dat er van communicatieverschillen drama's kunnen komen, neem ik onmiddellijk van je aan.
KennisDelen
13 jaar geleden
Laat ik daar dan uit persoonlijke ervaring aan toevoegen, dat het voor:
- vrouwen makkelijker is om een man te begrijpen
-dan voor mannen om een vrouw te begrijpen Dus heb een klein beetje medelijden met ons ;-)
(of misschien is dit juist wel een reden waarom vrouwen iets meer medelijden verdienen ;-)
Eigenlijk heb ik niets meer toe te voegen aan Marleens verhaal wat de inhoud betreft. Er zijn inderdaad meer onderlinge verschillen. Wat je hooguit vindt zijn twee normaalverdelingen die iets uit elkaar liggen, er is dus veel overlap.

Wat ik wel nog kwijt wilde, een klein puntje: de innerlijke verschillen tussen mannen en vrouwen kunnen niet wetenschappelijk 'bewezen' worden. Het enige wat wetenschap op dat vlak kan doen is onderzoek doen en aannames maken, zeker weten doen zij dit nooit (waar trek je de grens of resultaten op toeval berusten of niet? --> hier zijn wel statistische methodes voor, maar zeker weten doe je het dus nooit).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies die verschillen die ervoor zorgen dat man én vrouw samen een nagenoeg perfect koppel kunnen vormen. Ze zullen elkaar namelijk perfect aan, juist door die kleine verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen denken in oplossingen en vrouwen willen meestal alleen even zeuren.