kun je jezelf zijn als je streeft naar een ideaal beeld van een ander?

op tv wordt je doodgegooid met perfect oogende mensen.
er zijn massa's mensen die dan ook die produkten kopen die hun idolen van tv ook zouden hebben gekocht.
mensen die helemaal gek zijn van een bepaalde zanger/zangeres of acteur/actrice en die personen als hun grote voorbeeld zien, en er heel veel aan doen om ook iets van die persoon te hebben en erop willen lijken.

maar ben je dan nog wel jezelf als je op iemand anders willen lijken qua uiterlijk/innerlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je streeft naar een ideaalbeeld van een ander, dan laat je de ander jouw leven leiden.
Je kunt alleen maar jezelf zijn als je zelf je eigen leven leidt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee. Maar dit soort marketing werkt juist goed bij mensen die al onzeker zijn over zichzelf, en die gaan dan denken dat ze meer waard zullen zijn, leuker, mooier, populairder zullen zijn als ze maar (merk x gebruiken; x kilo afvallen; het juiste merk kleding dragen; noem maar op).
Omdat ze zullen ontdekken dat dat niet gebeurt, zullen ze op zoek blijven naar het perfecte merk zolang ze zichzelf niet ontdekken en accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Innerlijk ben je altijd verschillend, maar uiterlijk kan je veranderen. En van die producten, die sterren gebruiken ze bijna nooit ze maken er reclame over dat zij het zelf ook gebruiken omdat jij als fan dat dan ook komt, terwijl ze een hele andere gebruiken, ze hebben macht en krijgen geld en dat is voor hun een van de belangrijkste dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dit meer een meningsvraag?

Maar ik denk dat je dan best jezelf kan zijn!
Je bent wie je bent, als jij graag een Michael Jackson uiterlijk wil, omdat je helemaal gek bent van Michael Jackson, dan ben je toch nog wel jezelf?

Maar aan de andere kant, wanneer je op iemand wil lijken om bijvoorbeeld indruk te maken op anderen, dan ben je niet meer jezelf. (tenzei je van nature een 'ik wil indruk maken' persoon bent)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je beantwoord je eigen vraag. Je bent jezelf niet meer als je iemand anders nadoet. Het gaat er juist om dat diegene die we leuk vinden iets "speciaals" heeft. Dat betekent, iets anders dan anderen hebben. En dat unieke is juist wat aantrekt. En dat moet dus niet iemand anders nadoen, want dat unieke is niet van hen. Iedereen heeft zijn eigen talenten en ieder heeft iets speciaals. Je kan je natuurlijk wel spiegelen aan een voorbeeld. Bij voorbeeld hoe lang een zanger heeft getraind en gewerkt om zo goed te worden als hij nu is. En dat het er "moeiteloos" uitziet. Maar dat is zelden echt zo. Succes moet verdiend worden, en je moet werken met de talenten die je gekregen hebt. Wees niet een tweede "Jan Smit", wees Niek en Simon bijvoorbeeld. Snap je een beetje wat ik bedoel? Veel succes bij het vinden van je eigen talent en je eigen uniekheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt naar een mening.
Persoonlijk denk ik van niet: niemand is ideaal.

Als je kijkt naar het uiterlijk van vele "perfecte / ideale" mensen, dan is daar vaak erg veel aan gesleuteld, zowel medisch (operaties) als met bijvoorbeeld photoshop. Op zich is dat dus al een niet reëel beeld.
Als jij een product koopt van je idool, dan ga je er echt niet net zo uitzien.... dat vind een trieste gedachte....

En als je als mens wilt worden zoals je idool: je kunt niemand "in de kop" kijken, dat is totaal onmogelijk.
Het beeld wat je van die persoon voorgeschoteld krijgt is 9 van de 10 keer niet de persoon die jij denkt dat hij/zij is.
Dus als je een kloon wilt worden van een ander, dan is dat een kloon van een niet bestaand persoon.

Logische conclusie: als je streeft naar een ideaalbeeld van een ander, dan ben je niet jezelf.
Overigens: als je streeft naar een ideaalbeeld van jezelf, dan gaat dat ook niet lukken, omdat ideaal (perfect) niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spreuk van Loesje zegt hierin wel iets:

"Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen....."