Op kantoor en in huis?

Dit is ook vreemd. In beide gevallen ben je binnen, maar je zegt "ik ben op kantoor" en "ik ben in huis". Waarom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Omdat je met "op kantoor" je werkplek bedoelt, het instituut "kantoor", en niet het kantoorgebouw. Met "in huis"bedoel je wel je fysieke huis. (vergelijk met "op de voetbalvereniging" en "in de stad")
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja en zo heb je ook een kantoor aan huis terwijl die er ook gewoon in zit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je thuis werkt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat dit een ander gebouw betreft, je zegt ook dat je in de auto of in de trein zit, terwijl je beide keren in een vervoersmiddel zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien omdat je ook zegt "Ik ben op het werk", meestal ben je aan het werk als je "op" kantoor zit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een 'fout' in de nederlandse taal, kijk maar naar bv het engels, daar is het at the office, at home, at school...

Het lijkt erop dat een locatie bedoeld voor bezighedenof activiteiten (werk, school, sportvereniging, ...) allemaal worden aangeduid met 'op', terwijl bv huis, en café, meer de relaxte plaatsen worden aangeduid met 'in'.
Maar waar deze opdeling vandaan komt, is mij ook onduidelijk.