Soms zien we alles ineens heel erg helder, ons leven, onze keuzes, alles lijkt zo simpel te zijn. Op andere momenten juist weer helemaal niet....

Ik neem aan dat iedereen wel eens zo'n moment van absoluut begrip en euforie heeft gehad.
Mijn vraag is nu:

Hoe komen deze momenten van helderheid tot stand?
Is dat aantoonbaar in de hersenen? Kunnen we deze momenten zelf oproepen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Wat jij bedoelt kunnen wij absoluut oproepen. Maar ik betwijfel of het aantoonbaar is.

Sporters hebben dit erg vaak, dan zitten zij zogenaamd in de ZONE. Wat zij ook doen, alles lukt, moeiteloos. Een hardloper zal niet eens meer in de gaten hebben dat hij moeite moet doen om te lopen, als hij in deze staat komt zou hij bij wijze van spreken urenlang kunnen doorlopen. Jammerlijk is het mentaal heel moeilijk om deze staat van bewustzijn heel bewust vast te houden. Want zodra hij merkt dat hij in deze mentale staat is, zal hij proberen om die staat vast te houden, en dan gaat het juist weg.
Als iemand in deze staat bevindt, en hij gaat wat specifieker voelen in zijn eigen lichaam, dan zal hij merken dat er 'iets' stroomt. Dat alles in elke cel in zijn lichaam een bepaalde subtiele tinteling heeft. Of hij nu zijn aandacht legt op zijn grote teen, of op het puntje van zijn neus, het voelt overal hetzelfde: een hele subtiele tinteling.

Misschien heb je je wel eens afgevraagd waarom je altijd een heel helder moment hebt als je totaal niet met het probleem waaraan je werkt bezig bent. Bijvoorbeeld als je op het toilet zit, of op de fiets naar je werk (of school). Dit zijn ook momenten waarop je alle stress en blokkerende gedachten los kan laten. En op het moment dat je dat werkelijk kunt, dan zal er ' iets' gaan stromen in je lichaam. En hierdoor zal je juist extra energie krijgen waardoor je helderheid en fitheid toeneemt.

Er zijn methoden om dat bewust te trainen, deze methoden zijn onder andere mediteren, TaiChi en/of QiGong. Het is echter niet van de ene op de andere dag aangeleerd (of sterker nog, de blokkerende gedachten afleren). Het zal jaren duren voordat je daar enige grip op krijgt. Maar geloof mij: het is absoluut de moeite waard!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk, dat je die momenten kunt hebben tijdens een meditatie, of als je rustig en kalm in jezelf bent.
Of je dat moment van inzicht nou echt zelf oproept.... dat vraag ik me af. In ieder geval creëer je wel zelf de mogelijkheid om die inzichten te krijgen, waarmee niet is gezegd, dat ze ook komen.
Of het aantoonbaar is in de hersenen weet ik niet: ze kunnen veel zien op een scan. Het lijkt me een toevalligheid als je net een helder moment hebt als je in dat apparaat ligt :-)
Maar ik heb ook ervaren, dat zulke momenten er ineens zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf heb ook van die momententen, meestal worden die veroorzaak door mensen , die acuut iets willen en waar ik in alle rust een antwoord op wil geven. Een overvaller, die een wapen op mijn Geest zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je er (voordat je naar bed gaat) voor open, misschien droom je er dan over.

In mijn dromen (en 's-morgens vroeg, op het moment dat ik me realiseer dat ik gedroomd heb), heb ik vaak mijn grootste "aha-momenten" (alhoewel niet zo vaak als ik zou willen).

Maar als je je aandacht focust op de vraag / een issue waar je mee zit en dan gaat slapen, dan is er een grote kans dat je 's-morgens wakker wordt met een (helder) idee daarover.

It won't hurt to try it :-)
13 jaar geleden
Wat jij bedoelt is visie. Je kunt alle cijfers kennen maar als je niet kan rekenen kom je er niet verder mee. Het moment dat je snapt hoe rekenen werk krijg je het moment wat jij volgens mij bedoeld. Het moment dat je dan ziet dan rekenen ook moeilijk is is dan weer het down effect. Visie is niet alleen bij rekenen. Visie heb je bij heel veel zaken. Het oproepen is door te leren en te snappen.

Aan de andere kant kun je door alcohol/drug ook heldere momenten krijgen. Tja als het uitgewerkt is komt het down moment.