ik denk ook dat het aangeleerd is. voor het grootste deel.
echter: het zit denk ik ook wel een beetje in iemands karakter.
iemand die meer ingehouden, ingetogen en wat schuw van aard is, ik noem deze specifiek er zijn vast nog andere gedragingen of trekken te bedenken, zou meer preuts kunnen zijn dan een extravert, naar buiten gericht graag in het middelpunt staand persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat is aangeleerd gedrag. Ik heb nooit een baby geboren zien worden met de handen voor het geslachtsdeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is zich ook nog nauwelijks bewust van zijn/haar lijf als iets dat losstaat van anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet zeggen dat ik ook wel een aantal baby's geboren heb zien worden. Ik kan niet anders dan je helemaal gelijk geven! !
AANGELEERD!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangeleerd en makkelijk af te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangeleerd. Kinderen imiteren sociaal wenselijk gedrag.

Wat wel vrij gebruikelijk is, is dat pubers door een preutse fase gaan 'als alles uit begint te botten', ook al hebben ze het van thuis uit niet meegekregen. Als er niet te veel aandacht aan besteed wordt, komen ze daar vanzelf weer overheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak daarvan is ook onnatuurlijk en te zoeken in de wereld van de reclame. Ga maar eens na hoeveel reclame er aan pubers wordt gericht, al inspelend op extreme schoonheid. En dan de bewust worden van de bekende clichés, meisje moeten enorme bumpers hebben, jongens een paal als een hema worst en schouders als een bulldozer. Dat hebben ze nog niet. Als je er bewust op let, dan gaat het je opvallen dat zulks al in tekenfilms voor pubers zit verwerkt. Bijvoorbeeld Dragonball Z dat een aantal jaren geleden populair was. Daar was het mannelijk geslacht al op zeer jonge (kleuter) leeftijd extreem gespierd afgebeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Media zijn de bron van veel kwaad. Ze vergote de werkelijkheid uit tot ongezonde proporties. Op elk gebied. Volwassen vrouwen als debiele tieners, tienerjongens als viriele dekhengsten en tiermeisjes als uitgeteerde sperziebonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoor, of dat de oorzaak is. Jongelui werden vroeger ook in de puberteit preuts. Het lijkt mij eerder onzekerheid over je veranderende lichaam.
Nee, da's aangeleerd! Net zoals 'manieren'.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is aangeleerd MAAR de aanleg hiervoor is bij de één groter dan bij de andere.

Ik zie bij mijn kinderen een duidelijk verschil in preutsheid en ook de leeftijd waarop ze dit kregen is verschillend.

Verder zie je ook dat er meer invloeden zijn dan alleen ouders (ook voor relatief kleine kinderen) want als wij na het (kleuter) zwemmen in de "grote" kleedkamer gingen, dat is wel zo praktisch nl , droogden de ouders zich "normaal" af (die zitten er niet zo mee) terwijl mijn (toen) kleuter zich zo veel mogelijk bedekt probeerde te houden.
13 jaar geleden
bijna alles is aangeleerd,...
nurture dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de wetenschapper die je spreekt, deen beweerd bij hoog en laag dat gedrag is aangeleerd, de ander beweerd dat het in de genen zit en bij de volgende is het een combinatie. Denk zelf dat in geval van pruetsheid je gevoel van zekerheid nog een veel grotere rol speelt dan een van beide bovengenoemde. Aangezien een zelfverzekerd iemand zichzelf veel eerder zal tonen dan iemand die dit niet is en dit is meer afhankelijk van de zowel de opvoeding en de omgeving waarin hij/zij is opgegroeid als wel de omgeving waar hij/zij zich op dat moment bevindt. Ik voel me naakt veel vetrouwder in bijzijn van mijn inmiddels ex-vriend dan in een kleedkamer vol met top modellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
99% is het aangeleerd, 1 % misschien het aangeboren 'preutsheidsgen', een klein beetje erfelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat versta je onder preutsheid? Als alles goed verloopt en je kunt goed alles uiten en bespreken dan zal er ook wel antwoord gegeven worden op je gevoelens en vragen. Het is je eigen levensgroei! Kiezen en delen! Of Delen en Kiezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is toch wel moeilijk uit te leggen en te begrijpen.
Ons karakter is grotendeels erfelijk, dus een kwestie van je genen, in dat karakter zitten vast wel eigenschappen die met preutsheid te maken hebben, maar je opvoeding,en de maatschappij geven daar een invulling aan.
Zo is het ook goed mogelijk dat mensen die erg preuts zijn opgevoed het toch niet zijn!
Dus moet het voor een deel ook met je karakter te maken hebben.
Preutsheid zie je vaak bij enigsinds stille mensen, wat verlegen, in zich zelf gekeerd, ingetogen, minder of weinig zelfvertrouwen, een kleine ego, bescheiden mensen.
Dus lijkt het zeker ook met je genen te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan geleerd. Je moet ook snappen dat niks doen ook een handeling is in een opvoeding. Soms kan het een bij effect zijn van juist andere zaken die ze geleerd hebben. Punt is denk ik juist zo duidelijk mogelijk bij alle dagelijkse activiteiten uitleggen waarom, op welke manier etc we zaken doen. Ik denk ook niet dat je het gesprek aan moet gaan zoals bij preutsheid maar eerder het laten merken met je gedrag wat wel en niet kan.