Ik heb een vraag over een psygoloog en kinderarts

Mij dochter werd via school doorgewezen,om met mijn kleindochter naar een psycholoog voor therapie lessen,om beter met haar klasgenootjes om te gaan.Dit had zij dan ook gedaan.Maar tot mijn verbazing belden die psycholoog s"avonds naar mijn dochter met de mededeling dat zij een melding moest maken bij AMK.Dit had zij eerst al in een brief beschreven.Ik ben vier dagen in de week bij mijn dochter om op te passen,dus ik begrijpt dit ook niet,mijn dochter kan er niet meer van slapen.Mijn dochter moest ook voor die therapie naar de kinderarts(voor zijn goedkeuring)De psygoloog had een brief geschreven naar die kinderarts en gevraagd of hij ook een melding wilde maken.Wij weten echt niet wat de drijfveer hier van is.De school -het onderwijzend personeel begrijpt dit ook niet .Maar het is wel toevallig dat de kinderarts en de psygoloog de zelfde achternaam hebben.Mijn dochter is in 2009 voor een onderzoek bij die kinderarts geweest,om te kijken of alles goed was omdat ze toen ze 5 jr. was uit het raam is gevallen.Dus na een jaar gaat zij voor de goedkeuring en dan krijgt zij dit te horen.Wat kunnen wij verder ondernemen,dat de feestdagen wat dragelijker zijn voor mijn dochter en kleindochter(dit is niet leuk meer zo op die manier.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
Wat is nou precies de vraag? De vraag die ik zie staan is (zeer begrijpelijk) hoe jullie de kerstdagen zo fijn mogelijk kunnen maken. Daar leest blijkbaar iedereen overheen want ik zie daar geen antwoorden op. Misschien komt dat ook door de titel van je vraag.
Mijn vraag is dus: wil je tips voor kerst of een reactie op het verhaal over het psychologisch traject
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien dat de vraag voor 99% over de AMK melding gaat en zij op het laatst nog even aangeeft dat haar dochter hier onder lijdt door aan te geven dat de feestdagen hierdoor voor haar dochter verpest worden, lijkt mij de vraag duidelijk. Bovendien vraagt zij wat zij verder kunnen ondernemen en dat slaat duidelijk op de AMK melding.

Antwoorden (4)

Ik neem toch aan dat de psycholoog heeft uitgelegd waarom zij een melding doet. Zo niet, dan kan uw dochter daarnaar vragen. Dat lijkt me toch niet meer dan redelijk.

Aan de andere kant kunt u nu even niets doen. U kunt eventueel contact opnemen met het AMK, 0900-123 123 0,
om de situatie voor te leggen en te vragen wat de verdere procedure is.

Belangrijk is denk ik om te weten dat een melding nog geen "veroordeling" is. Het heeft natuurlijk een enorme impact, omdat je het gevoel hebt als een "slechte" ouder bestempeld te worden. Maar iemand die meldt is er niet op uit om iemand als slechte ouder aan te melden maar omdat hij of zij zich zorgen maakt over de opvoeding en ontwikkeling van het kind. Desalniettemin kan ik me voorstellen dat uw dochter er slapeloze nachten van heeft.

Hoe moeilijk ook, wacht het verloop even rustig af en laat uw dochter in ieder geval haar volledige medewerking geven aan het onderzoek van het AMK. Dan laat ze in ieder geval haar goede wil zien in het belang van haar dochter.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker een heel goed antwoord een + van mij
Als toevoeging op het eerste antwoord.
Als uw dochter niets verkeerds doet, hoeft u en uw dochter zich geen zorgen te maken. De waarheid komt dan bovenwater.
Mocht het zo zijn dat uw dochter op een bepaalde gebied hup nodig heeft bij het opvoeden van haar dochter dan zal ze die nu waarschijnlijk ook aangeboden krijgen.
Dit moet niet als falen gezien worden, maar dat iedereen het beste voor heeft met uw kleindochter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn richtlijnen in welke gevallen er een melding gemaakt MOET worden bij het AMK. Dit betekend niet noodzakelijk dat de psycholoog denkt dat er sprake is van kindermishandeling. Maar dat er een situatie is geconstateerd waarin kindermishandeling kan voorkomen.

Oftewel, 'better safe than sorry'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een melding bij het AMK is nog geen maatregel of iets dergelijks. Ik kan me heel goed voorstellen dat die aankondiging een druk legt op de komende periode. Er zal in ieder geval een gesprek komen met iemand van bureau jeugdzorg waarin uitgelegd wordt waarom die melding gedaan is. Je dochter kan dan haar eigen verhaal kwijt.