Hoe kan iemand met zichzelf leven wanneer hij jarenlang kinderen misbruikt heeft?

Wat voor kronkel zit er in het hoofd van zo een iemand verkeerd? Hoe kan iemand zoiets doen? Iedereen heeft toch voor zichzelf een bepaalde grens van, tot hier en niet verder? Dus hoe kan je tot zo een daad komen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik stel de vraag niet uit verontwaardiging, maar als vraag hoe iemand psychologisch daadwerkelijk tot zo'n daad komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het verschrikkelijke van pedofilie -want daar praat je uiteindelijk over - is dat het in onze samenleving wordt gezien als een perverse afwijking die voortkomt uit bijvoorbeeld misbruik in de eigen jeugd of andere trauma's, terwijl het naar alle waarschijnlijkheid een aangeboren ' afwijking ' is in de klasse van bijvoorbeeld homosexualiteit. Het grote verschil met deze laatste is natuurlijk dat er nooit, in geen enkel geval, sprake kan zijn van een gelijkwaardige relatie met twee instemmende partners, waardoor het volstrekt onacceptabel is en dient te blijven.

Door die ver- en vooroordelen echter, is het ook onmogelijk om met dergelijke gevoelens om te leren gaan, of op een gezonde manier te leren die sexuele gevoelens te combineren met het niet kunnen practiseren ervan (wat een ZO sterke menselijke drang is, dat dat niet iets is dat je zomaar op je eigen houtje kunt proberen). Sterker nog ; de enige kring waarin je met je gevoelens terecht kunt, is die waar je verre van moet blijven : andere pedofielen en pedosexuelen.

Dat een ontspoorde pedofiel - eentje die is gaan praktiseren dus - met zichzelf kan leven, is uiteindelijk een normaal menselijk coping-mechanisme : ze zien zelf niet per definitie kwaad in wat ze doen, en voor zover ze dat wel doen zullen ze een manier vinden om dat te vergoelijken of zich ergens achter te verschuilen.

Zolang we in deze samenleving geen andere manier hebben of bieden voor deze mensen (en dat zijn er VEEL meer dan je denkt ; vermoedelijk is het aantal pedofielen nauwelijks lager dan het aantal homosexuelen, rond de 10 % ) om te leren met hun ' ongewenste afwijking' om te gaan en ze feitelijk ' het circuit' in dwingen, zal het probleem blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas. Maar zolang no zo breed het idee gedragen wordt dat pedofielen OF verknipte mensen OF psychopaten OF dader/slachtoffers zijn, en niet gewoon een 'ongelukkige' variatie op het gemiddelde, zal er ook niets veranderen.
De hersens van een pedofiel zijn net zo min te genezen als die van een homo ; er ' mankeert' namelijk in principe niks aan - althans, niks dat met een pilletje, therapie of operatie te genezen is.
Het is al een hele toer voor homo' s die niet praktiserend homo willen zijn om hun gevoelens in toom te houden - diverse geloofsinstellingen houden zich daar wel degelijk mee bezig, en met niet al te veel succes op de lange termijn. Voor pedofielen is de weg bijna zwaarder en langer, maar vrijwel ontoegankelijk want nog veel meer geplaveid met (voor)oordelen. Je kunt tegenwoordig rustig zeggen : ik heb homoseksuele gevoelens maar ik wil daar niks mee want ik vind het geen goede levensstijl, help mij daarmee. Maar je hoeft eigenlijk nergens te proberen te zeggen : ik heb seksuele gevoelens voor kinderen maar vind dat geen goede levensstijl, help mij daar mee. Je krijgt namelijk onmiddellijk het etiket levensgevaarlijke psychopaat opgeplakt.

Andere antwoorden (11)

de mensen die kinderen misbruiken zijn meestal psychisch al niet goed. Dat kan komen doordat ze misschien vroeger zelf ook zijn misbruikt en daardoor al helemaal naar de filistijnen zijn geholpen. Daardoor denken ze misschien dat het "normaal"is want ze weten niet beter.. Dat soort mensen hebben hulp nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens, AeonVera. Deze mensen zijn vaak zelf in hun jeugd kapot gemaakt. Ze zoeken een uitweg in dezelfde valkuil. Plus voor jou.
Geweldige avator trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel =)
Ik denk dat het moet gaan om mensen zonder geweten. Zonder geweten kan je ook geen wroeging hebben.

En naast dat ontbreken van een geweten, denk ik ook dat het een ontbreken moet zijn van empathische gevoelens. Dat je niet alleen het kwaad van slechte dingen niet inziet, maar ook niet kan voorstellen wat een ander moet voelen als ze jouw daden ondergaan of ondergingen.

Er moet wel psychisch iets dusdanigs afwijkends zijn want anders kan het toch niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn verknipte mensen, die niet in de maatschappij thuishoren. Zonde van alle energie die in dergelijke mensen wordt gestopt. Een long-stay verblijf wens ik ze toe!

Toegevoegd na 50 seconden:
Helaas zijn ook mensen aan mislukkingen onderhevig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een flut antwoord. ik begrijp dat je er boos om kan worden maar dat is natuurlijk niet de oplossing.
Omdat hij dat gevoel dus niet heeft: tot hier en niet verder.
Misschien moeilijk voor te stellen, maar er is dus sprake van een afwijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn mensen die totaal voor zichzelf leven en geen gevoelens voor anderen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele grote kronkel...

Dat iemand werkelijk psychologisch tot zo'n daad kan komen:
Achtergronden, zelf mishandeld en ga zo maar door. Veel van zulke mensen mogen niet in de maatschappij functioneren, om de simpele reden, heel gevaarlijk!!

Toegevoegd na 47 seconden:
Hoe hij met zichzelf kan leven....niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk een heel moeilijk en gevoelig onderwerp. Ik probeer zo oprecht mogelijk een antwoord te geven, maar ik vrees dat niet iedereen dit kan waarderen.

Niet iedereen is gelijk bij geboorte. De een is helemaal gezond en vertoond geen lichamelijke een geestelijke afwijkingen.
De ander wordt geboren met een lichamelijk en/of een geestelijke handicap.
Hiertussen zit oneindig veel variaties en gradaties.

Ook is niet iedereen even slim. De een is een genie en de ander dom.

De opvoeding telt ook heel zwaar mee. De een wordt liefdevol opgevoed en de ander wordt zwaar onderdrukt, misbruikt en mishandeld (zowel lichamelijk als mentaal). Ook hier zit er wel vele varianten tussen en vele gradaties.

Het enige wat is zeker weet is dat een pedofiel zelf een hele grote slachtoffer is van zijn leven, opvoeding en eventuele geboorte. Hoe graag iemand ook een mooi leven heeft willen hebben welke vol met liefde is, dat is lang niet voor iedereen weggelegd.
Denk hierbij aan iedereen die momenteel in de gevangenis zit en iedereen die daar in heeft gezeten. Iedereen is in meer of mindere mate een slachtoffer van het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan de persoon vaak zelf ook niet.
vaak is de persoon zelf misbruikt vroeger of heeft iets heel ingrijpends mee gemaakt in zijn jeugd. vaak beseffen deze mensen ook dat ze iets doen wat niet hoort. maar onderdrukken kunnen ze het niet ze voelen zich beter waneer ze zo iets doen voor hen is het een uitlaatklep van emoties, waardoor zij zich beter voelen.
deze mensen zijn psychologies erg ziek en moeten geholpen worden, het is alleen zo jammer dat ze zelf er niet voor uit durven komen. dat kan veel ellende schelen als er word ingegrepen in een vroeg stadium.

het is jammer dat er vaak veel te laat word ingegrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is logisch dat wij als "gezonde" volwassen mensen pedofielen die hun gevoelens in de praktijk brengen verketteren. Hij zal maar aan mijn kind zitten. Ik denk dat ik hem persoonlijk zou castreren zonder verdoving.

Maar in het brein van een pedofiel gaat het wat anders als bij ons.
In zijn brein doet hij vaak niet echt iets fout.
Je ziet ook hoe makkelijk pedofielen vaak bekennen als ze opgepakt worden.

En ook de straf is lastig, De celstraf is een straf voor zijn daden, maar de TBS is een proces dat levenslang kan duren omdat je het brein van een pedofiel bijna niet geneest.

maar laten we eerlijk zijn, mijn heterofiele brein laat zich door straf ook niet omzetten naar homofiele gevoelens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet snappen dat iedereen een opvoeding gehad heeft. Dit is niet alleen de ouders maar ook juist omgeving. Op de manier hoe wij leven zijn deze zaken mogelijk. Het getto principe rolt gewoon door en hoewel er ook mensen vanaf komen die beter treffen is het over een geheel maar een heel klein deel. Hiermee bedoel ik dat de kansen groter zijn dat je crimineel word in een getto dan er buiten. Bij kindermishandeling geloof ik dat mensen niet het besef hebben wat voor een impact het heeft bij slachtoffers en de rest. De waarde en normen zijn vaak ook niet goed ontwikkeld.
Zoals prono vaker als een normaal iets gezien word kan het nadelige effect hebben op kinderen. Hetzelfde als je te preuts bent. Ook als je door je vader geslagen bent is de kans groot dat je het zelf later ook doet. Ik geloof ook als je vaak onrechtvaardig slaag gehad hebt dat het juist ook tegenover gesteld kan werken. Kinderen seksueel misbruiken is werken tegen je eigen instinct. Dit is dus geen normaal gedrag. Daarmee wil ik zeggen dat een mens niet geboren word om die dingen te doen. Toch word is er een bewust/onbewuste ruimte gelaten waar dit gedrag zich ontwikkeld. Dit kan het gevolg zijn van een gebrekkige opvoeding. Misschien moeten mensen ook leren hoe je omgaat met kinderen zoals we dat ook doen bij huisdieren. Hiermee wil ik zeggen dat het misschien makkelijker is voor iemand zonder sociale opvoeding om de streef over te gaan dan iemand die wel sociaal opgevoed is. Bij het 2de geloof ik dat het besef van impact ook veel groter is. Draait allemaal om je verantwoordelijkheden die je geleerd hebt.
Mishandelen van mens of dier is nooit normaal. Zelfs bij groepsdieren zie je welles agressie onderling maar wij hebben een bewustzijn dus wij zouden beter moeten weten. Persoonlijk geloof ik dat er vaak een gedrag verwacht word zoals op het werk, aan tafel of juist ontspannen. Dus als je juist een gedrag verwacht bij kinderen dan laat je weinig ruimte over voor hen om een gedrag te kiezen. Ik denk dat juist dat veel ellende kan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ONTKENNING - DENIAL

HEEL HEEL VAAK MENSEN die op alle 'andere' sociale vlakken..zelfs 'optimaal' functioneren.

ontkenning van wat...? (dat het kind niet toe is aan de grootheid van (((enige))) sexueel getinte expressie-(vorm ). Het begint dan ook zo vaak met een (in de familie) 'bekende'..die de mogelijkheid ziet en/of geboden krijgt om met het kind te zijn, te spelen, het iets te leren of in enige andere zin het te begeleiden of op te vangen. Ik was de jongste van 5 kinderen. Kwam aandacht te kort. Dat werd 'ingevuld' door achtereenvolgens 2 zeer goed opgeleide mannen. De een leraar, de ander musicus. Beide waren zeer welkom in de familie.
---------------------------------------------- ont-ken-ning van eigen daden komt overal, voortdurend voor. Dag in dag uit. Daarom is het zo belangrijk dat wij elkaar aanspreken op "VROEGE SIGNALEN"...van waarin (w)elk gedrag (waar) dan ook, mogelijk, in kan uitmonden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!