zijn een emoties een onderdeel van het instinct ?

of is het iets wat ons onderscheid van de dier ?

was ik wel ff nieuwsgierig naar

Alvast bedankt,

Toegevoegd na 6 minuten:
die ''een'' moet weg :O

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je svp je vraag omzetten naar beter Nederlands? Dit slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha

Het beste antwoord

Het verschil tussen de dieren en een mens is op emotioneel gebied kleiner dan men zult denken.
Alleen bij de mens lijkt het sterker ontwikkeld.
Een instinct zijn niet aangeleerde eigenschappen en daar passen veel soorten van emoties naadloos bij aan.
Bij de dieren is dat net zo.
Dus ja, veel emoties zijn een onderdeel van het instinct, ook bij de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ons onderscheiden van andere dieren (aangezien de mens ook een dier is), doet het niet; ook bij andere dieren zijn emoties als blijdschap, angst, genegenheid, woede, en dergelijke waargenomen.

Ik vermoed inderdaad dat emoties een verdere specialisatie zijn van instinct, al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan, wat je onder instinct verstaat.... daar is de wetenschap nog niet over uit. Ik denk, dat er op z'n minst een verband is.
Ook dierensoorten uiten hun emoties, dat is wel vastgesteld. Bijvoorbeeld de mensapen. Maar het is dus niet iets, wat ons mensen onderscheidt van de dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emotie zoals aangeven van negatief of positief gedrag. Ik zie/denk dat emotie met meer iets voor kinderen is. Ze kunnen niet aangeven of negatief gevoel nu honger is of een volle luier. Dus ja het hoort bij instinct wanneer we of iets jong is. Emoties tonen als volwassen zie ik dan ook als onvolwassen gedrag. Je gevoelens uiten hoort eerder bij volwassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strikt genomen niet denk ik. Instinct lijkt me eerder iets dat gelokaliseerd zit in de hersenstam, terwijl emoties ontstaan in de frontale hersenkwabben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emotie/ gevoel/instinct, ik denk dat het samenhangt. Men zegt wel eens ik ga op mijn gevoel af, dus instinct, je binnenste. Dus het antwoord is ja.