Waarom kunnen we zo moeilijk iets zeggen en iets anders typen tegelijk?

Ik weet dat het onder andere met je korte termijngeheugen te maken heeft, maar het zal ook vast iets met de taalgebieden van Broca en/of Wernicke te maken hebben. En misschien ook zelfs nog met de 'phonological loop'... Maar, wat het precies is, vraag ik mij af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt drie geheugens; een geheugen voor zintuiglijke indrukken ( fotografische opnamen), een kortetermijn geheugen (verbale omschrijving) en een langetermijn geheugen (wordt in chemische vorm opgeslagen). Als de prikkel binnenkomt, wordt het een fractie van een seconde vastgehouden, daarna pas beoordeeld op emotionele inhoud. Dan wordt het toegelaten, er komt een emotionele reactie ( ga je handelen of jezelf verdedigen, vechten?) of het gaat naar de hogere gebieden, de hersenschors. Je lange termijn geheugen is zowat onbegrensd, laten we zeggen een biljard eenheden. Maar je korte termijn geheugen kan slechts zeven informatie eenheden vasthouden! Denk aan een telefoonnummer die je nog net terug kan roepen omdat je het terug " hoort". Je brein wil altijd filteren en ordenen, deze geestelijke activiteit is een oneindig proces. Ik denk dus dat je korte termijn geheugen overbelast wordt. Tja, tenzij je een vrouw bent natuurlijk (ik!) dan ben je erg goed in multitasken...... (;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, ja deze informatie wist ik al wel, maar ik zou graag het precieze probleem willen weten, waarom we niet op twee manieren taal kunnen produceren, dit heeft naar mijn idee niets te maken met de regel van (+ of - 2) 7 regel.
Meer met het switchen van aandacht en tegelijkertijd met taal.. Maar het zal ongetwijfeld ook met het werkgeheugen te maken hebben, zeker.