Doe alsjeblieft zo gewoon mogelijk. Die persoon is in de eerste plaats een vriend van je en geen patiënt. Streef naar rust bij het omgaan met die vriend. De verwerking van prikkels is moeilijk; alle prikkels komen even hard binnen. Dat is uitermate vermoeiend, weet ik uit eigen ervaring, hoewel ik niet schizofreen ben. En probeer er verder gewoon over te praten en afspraken te maken. Iemand met schizofrenie heeft een psychische stoornis maar is daarom nog niet gek, laat staan onbekwaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik, Loenie. Ik heb meer dan 20 jaar in een psychiatrische kliniek gewerkt, met de 'poten in de modder', zoals dat zo mooi heet. Daardoor weet ik maar al te goed dat sommige schizofrenen engerds kunnen zijn. Maar dat zijn toch uitzonderingen. Verreweg de meesten zijn echt niet eng en redelijk tot heel goed te behadelen met medicatie. Een minderheid is aangewezen op kortere tot langdurige opname. Een psychose is moeilijk te begrijpen en dat moet je als leek ook gewoon niet proberen. Wel belangrijk is het om te beseffen dat het een heel angstige ervaring kan zijn. Misschien is de overgevoeligheid voor prikkels veel moeilijker om mee om te gaan, zowel voor de schizofreen als voor de omgeving.

Andere antwoorden (8)

Voorzichtig.

Mensen met wie je omgaat hebben een zekere voorspelbaarheid waardoor je je veilig bij ze voelt. Iemand met schizofrenie heeft dat niet.
Als jij niet zijn/haar therapeut bent, zou ik het omgaan beperken tot een gezellig uitje en een oppervlakkig gesprek, en jezelf niet verliezen in zijn/haar fantasieen, Vooral bij jezelf blijven. En uiteraard wel gewoon aardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, blijf, zij het minder diepgaand dan met anderen, met hem omgaan. Je moet jezelf ook beschermen.
Ik zou zo "gewoon mogelijk" proberen te doen maar er ondertussen wel iets over lezen en vooral wat de opvallendste gedragkenmerken zijn.

Zolang het in het contact "normaal" lijkt te gaan kun je gewoon, "gewoon" doen, merk je gedrag dat je herkent als afwijkend zou ik iets afstand nemen (in ieder geval gevoelsmatig), vooral om jezelf te beschermen. Dapper dat je het in ieder geval probeert
13 jaar geleden
Blijf jezelf en stel voor jezelf duidelijke grenzen.

Het is voor hem niet leuk om anders te zijn, laat staan om anders behandeld te worden. Mensen, schizofreen of niet, voelen heel goed aan als iemand zich anders gaat gedragen dan hoe hij daadwerkelijk is. Dat kan ergernis opwekken. Het kan zelfs een trigger zijn en dat wil je voorkomen, dus blijf zoveel mogelijk jezelf.

Stel wel duidelijke grenzen, voor jezelf, die je bij anderen misschien niet zo strikt aanhoudt. Het zijn grenzen over hoe ver je vindt dat hij mag gaan bij je. Wanneer wil je weg uit welke situatie? Wat zou je doen als..? Dat soort dingen moet je vooraf bedenken, zodat je enigszins bent voorbereid op zo'n situatie.

Je kunt hem - afhankelijk van zijn karakter, de relatie en op een goed gekozen moment - ook vragen hoe hij wil dat je met hem omgaat. En vraag door, want een antwoord zoals: 'net als met andere mensen' helpt je niet in situaties waarin hij psychotisch is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grootste deel van de mensen met schizofrenie zijn geen enkel gevaar voor andere mensen!
Zij hebben hun hele leven lang onder deze ziekte te lijden ten gevolge van algemeen onbegrip voor deze ziekte door andere mensen.
Het is belangrijk een goed inzicht te hebben van de ziekte door bijvoorbeeld navraag te doen bij de familieleden.
Beter is niet mee te gaan in de waanideeen van je vriend,je kan hem beter vertellen dat jij de zaken anders bekijkt maar dat je er wel begrip voor hebt voor zijn visie want als zij zich voortdurend onder druk gezet voelen/en of kritiek krijgen van anderen zal dat bij hem tot stress leiden wat tot verergering van de symptomen kan leiden.
Net zoals ieder ander weet ook een persoon met schizofrenie graag dat hij of zij iets goed doet.
Een positieve aanpak is véél nuttiger en efficienter dan kritiek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen met schizofrenie nemen gebeurtenissen anders waar en kunnen wanen hebben , dit alles in wisselend en onvoorspelbaar verloop.
Vriendelijk blijven NIET DWINGEND oogcontact houden , wel regelmatig even naar wat anders kijken , zodat er geen pressie van jou uit gaat zorgt er voor dat een ontspannen hartelijke sfeer ontstaat waarmee je een gezellige tijd met elkaar kunt hebben.
Enige empathie is handig, wellicht zelfs nodig , omdat schizofrenen vreemde belevenissen en verhalen kunnen vertellen.
Bagatelliseren en ander als afwijzend ervaren gedragingen kun je beter achterwege laten.
Het kan agressie veroorzaken of ander onaangenaam gedrag triggeren.
Doe je alles "goed "dan kan toch nog naar gedrag ontstaan, schijnbaar uit het niets.
Neem dat niet kwalijk en zeg maar dat je een andere keer terug komt, ga rustig weg.
Omdat schizofrenen zich in hun eigen omgeving veiliger voelen kun je ze beter opzoeken dan ze op bezoek vragen.
Maar dit is een persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als zo iemand goed afgesteld is op medicatie, ga je net zo met hem of haar om als met ieder ander.
kleine eigenaardigheden horen erbij, maar daar kan je beter niet te diep op ingaan.
iemand die wanen heeft, is er bij gebaat als je er niet tegenin gaat.
13 jaar geleden
Gewoon ; normaal. De meeste schizofrenen reageren namelijk prima op medicatie, en zijn dan net zo normaal als jij en ik (al willen ze nog wel eens het overzicht verliezen als er erg veel op ze afkomt, dus overvraag / overvoer ze niet).

Als de schizofrenie zich aan het ontwikkelen is of als er een psychose op de loer ligt, willen ze nog wel eens waanvoorstellingen krijgen. Dat hoeven niet perse stemmen of hallucinaties te zijn, maar ook het idee dat ze in de gaten worden gehouden, dat mensen tegen ze samenzweren of achter hun rug dingen bekokstoven. Daar kun je dan beter helemaal niet in meegaan (en steeds weerleggen heeft ook weinig zin). Als je degene bent die verantwoordelijk is voor deze persoon, kun je op dat moment het best een / de behandelend arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behandel een ander hetzelfde als je zelf behandelt wilt worden. Maar hou rekening met iemands zwakheden.