is psychologisch inzicht te verbeteren of vermeerderen?

ik bedoel vooral het inschatten van een situatie van iemand, hoe iemand komt tot bepaalt gedrag, en hoe je de persoon het effectiefst benaderd.

ik doel dus niet op theoretische kennis op zich, maar op het inzicht.

toen ik de serie family matters keek verbaasde ik me altijd over de analyses van keith bakker. die bepaalt gedrag gelijk aan andere dingen kon koppelen en het dan vaak nog juist had ook.

ik ben benieuwd of dat een aangeboren kunde of talent is of merendeels aan te leren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat het inzicht als bijna vanzelf kan volgen op theoretische kennis als je je er voldoende in oefent. Keith Bakker komt zelf "uit de goot", is drugsverslaafd geweest. Hij heeft daardoor, denk ik, extra levenservaring die hij kan koppelen aan zijn kennis. En kan die levenservaring gebruiken bij zijn therapie. Het is ook wel een "gave" die je moet hebben, denk ik. Alleen met theoretische kennis kom je er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep! Geen betere manier om inzicht in wat dan ook te krijgen is ervaring (mits men wil openstaan voor leermomenten).
+

Andere antwoorden (6)

Een hoop ervaring doet iemand's psychologische inzicht verbeteren/vermeerderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe meer kennis je hebt, hoe meer je ziet. Denk ik. Dat is even zo met architectuur of natuurkunde. Een soort feeling hebben is van onschatbare waarde - maar niet een directe voorwaarde om dingen te signaleren, benaderen of inschatten van situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Openstaan voor anderen en jezelf, en ouder worden. Klinkt gek, maar is in mijn ervaring wel zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens!
Velen mensen hebben hun visie over de psychologie. Ik ben van mening dat je gewoon de grote lijnen in de natuur kan pakken. Als wij groep [dieren] zijn zouden we dus ook een groep psychologie hebben. Enige wat je hoeft te doen om psychologie te snappen is naar je zelf kijken. Je verantwoordelijkheden leren van je eigen handelen en alles erom heen. Snappen wat je doet en waarom en wel effect het heeft en etc. Ik geloof als we hieraan werken mensen ook tot dezelfde conclusies komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door theoretische kennis op te doen leer je; daarvan krijg je inzicht, zowel als je het op jezelf betrekt als ook naar anderen toe.
Een 2e belangrijk punt: levenservaring.
Hoe ouder hoe gekker zeggen we in onze maatschappij. In andere landen is het: hoe ouder hoe wijzer ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De psychologie die je nodig hebt om goed met je medemens om te gaan doe je toch het meest in de praktijk op.
Met boekenkennis kun je wel ondersteunen maar de vorming zelf komt uit het leven en moet je daar dus ook halen.
Ik ken psychologen en psychiaters die zelf bepaald niet goed functioneren, het zijn prima specialisten alleen hebben deze mensen niet het vermogen , het geleerde op zichzelf toe te passen.
Daarom kun je beter van binnen naar buiten werken dan andersom, vooral in de psychologie gaat dit mi. op.
Wat heb je er aan als je een ander begrijpt maar jezelf niet.
Als je daarvoor waakt ben je al bezig je psychologisch inzicht te vermeerderen!!