kun je psychologische tests op anderen uitvoeren, zonder dat ze het weten en zo ja hoe doe je dat dan?

Bijvoorbeeld conditionering. heeft iemand ook nog andere ideeen? Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je kunt allerlei psychologische testen op mensen uitvoeren. Er zijn boeken te koop waaruit je het kunt leren: http://www.managementboek.nl/boek/9789043018098/psychologische_tests_voor_dummies_liam_healy

Wil je geen boek kopen, dan heb ik een site gevonden waar je ook vast wel wat aan hebt: http://www.psyonline.nl/tests.html (klik op het plaatje van je keuze)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens ieder contact met de ander is het mogelijk een psychologische test te doen, alleen al door te zien, horen en voelen, hoe de ander reageert.
Met geschreven tekst gaat het nog wat makkelijker door het vraag en antwoord hiervoor te gebruiken.
Via een mail of zelfs hier via G.V. kan je van te voren inschatten , hoe iemand zou reageren op jouw vraag of opmerking.
Hoe feller men reageert, hoe meer je te weten komt.
Mensen die boos worden vertellen je het meeste, omdat ze dan vergeten bepaalde dingen juist niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ed, kun je een voorbeeld geven van de laatste zin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat een spreekwoord: dronken mensen en kleine kinderen spreken de waarheid, daar moet eigenlijk nog bij, boze mensen, want pas dan heb je meestal het lef dingen te zeggen die je normaal niet zou zeggen.
Dus als je iemand boos maakt, hoor vaak pas de waarheid.
Hoor je pas hoe iemand eigenlijk echt is.
Annswers
13 jaar geleden
goh interessant, ik ga er op letten!
de stress test voor verjaardagsfeestjes en zo.een lolletje.
dat gaat zo
ik ga je wat vragen stellen je moet supersnel antwoorden
ik begin rustig maar ga steeds sneller en sneller ik stop nieten wacht ook niet op jou antwoord.klaar.. daar gaan we.1+1 2+2 3+3 6-4 wie is de president van nederland
hoe heet een mannetjes geit wat is jou kenteken en dan "sla je toe" haha.metNOEM EENS EEN KLEUR....de naam van de kleur rood,heb je van te voren op een briefje geschreven.en 9 van de 10 keer zegt de persoon...rood.
en je laat hem of haar je briefje zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite testen we voortdurend andere mensen, terwijl we ons dat zelf niet eens bewust zijn, zo ook geldt dit voor conditioneren.
Zo kunnen we immers een beeld krijgen van mensen die we (nog) niet kennen en "hoe de pet staat '' bij mensen die we wel kennen.
Zolang dat dient om ons sociaal te bewegen is dat geen probleem, maar wanneer we dat doen vanuit een manipulatief karakter zou je al gauw een streep moeten trekken.
Het antwoord van een van de laatste beantwoorders
geeft wat leuke spelletjes op waarmee (lichte) conditionering ontstaat, de supermarkten zijn (bijna) opgebouwd rond conditioneren, zodat ze zoveel mogelijk omzetten.
Ook "goede "verkopers gebruiken conditionering en manipulatie.
Een echt goede verkoper helpt echter zijn klant aan hetgeen wat de klant wil, wat overigens niet altijd is wat hij zegt dat hij wil.
Dus is het mogelijk om psychologisch te testen en te conditioneren zonder dat de persoon in kwestie dit in de gaten heeft.
Illusionisme is er helemaal op gebaseerd.
Daar is niets mis mee zolang de eigen morele waarden en normen niet overscheden worden.
Het leven is dus doorspekt met deze aspecten in vrijwel alle vormen van communicatie.
Daarbij moet boosaardigheid (intriges zijn vormen van kwaadaardig conditioneren) vermeden worden.
Niet zelden leidt manipulatie tot impulsaankopen waar je later anders over denkt.
Laat je dus niet meeslepen in dingen waar je geen goed idee bij hebt en gebruik je invoelend vermogen beter je medemens goed te begrijpen. Daar kom je beiden het verst mee....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij niet echt fatsoenlijk als je tests uitvoert op mensen terwijl ze dat niet weten. Mensen moeten de keuze hebben en ook weten wat het inhoudt en met welk doel een test wordt afgenomen. Conditionering is geen test, het is een methode.