Wat doe je als je vermoedt dat iemand tegen je liegt en je kunt het niet bewijzen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Soms probeer ik iemand slachtoffer te laten worden van zijn/haar eigen leugen door het als waar aan te nemen.

Als het geen leugen blijkt, is er niets aan de hand.
Als het wel een leugen blijkt, dan heb ik er lol van.

Bij kinderen werkt dit heel aardig. Ik hou het overigens wel onschuldig, hoor, ik ben geen sadist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mooi als het kan.
Maar dat wordt lastig als hij/zij liegt over school/huiswerk/cijfers.
Of als een ouder (scheiding) het bevestigd bij de kinderen en helpt om het verborgen houdt voor andere ouder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, soms moet je helaas accepteren dat mensen kunnen liegen om hun doel te bereiken. In dergelijke gevallen probeer ik de eer aan mezelf te houden en me niet te verlagen tot hetzelfde gedrag. Eerlijk duurt het langst zeggen ze, dus daar ga ik maar vanuit, want er zit weinig anders op.

Andere antwoorden (13)

Gewoon negeren, daar kan je niks anders tegen doen toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proberen toch bewijs te vinden. Zonder bewijs kan je niet iemand veroordelen. Helaas heb ik zelf dat probleem ook vaak. Ik ben benieuwd of iemand een geweldig antwoord heeft op deze moeilijke vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je schouders ophalen en ze in zijn/haar eigen sop gaar laten koken. Ooit komt het waarschijnlijk wel uit.

Toegevoegd op 25-05-2009 15:02:14
Edit:

Dat kan natuurlijk niet altijd en dan kun je welicht zeggen dat je denkt dat het anders zit.

of toch bewijs vinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik blijf dan heel veel vragen over dat onderwerp waar ze over liegen... meestal praten ze zichzelf op den duur wel klem... Dit werkt natuurlijk lang niet altijd dat ligt er ook maar aan waar het over gaat. Maar bij collega's die liegen dat ze naar de fysio moeten om een bepaalde dienst te kunnen draaien werkt het bijvoorbeeld prima ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scheiding aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sowieso kun je iets niet bewijzen als je het vermoedt.
Zorg eerst dat je het voor jezelf zeker weet.
Als je het zeker weet, is er maar een optie.

Zeg tegen die persoon luid en duidelijk dat jij zeker weet dat het niet waar is wat die persoon zegt. PUNT. Geen discussie aangaan, is nutteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien heb je wel een ander beeld van wat de waarheid is dan die ander. Verschillen daarin zijn een bron van conflicten.

Kun je die ander zijn/haar waarheid zien en begrijpen dat het zijn/haar waarheid is? Dan ben je al een eind verder.

'Iets begrijpen' is niet hetzelfde als 'begrip hebben voor', maar geeft wel inzicht in wat je doen moet en kan.

waarheid is een moeilijk begrip. De absolute waarheid die bestaat niet, en zo hij wel bestaat is hij niet relevant voor de mens. Het is altijd een projectie van de waarheid die je ervaart. En iedereen ziet hem weer anders of kan motivaties hebben die je niet vermoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zondig tegen de 3 secondenregel... Kijkj de persoon aan en blijf die aankijken... Hij zal in vernedering zijn ogen neerslaan en dan weet je genoeg... Zeer simpel en duurt 10 seconden (misschien voor de ´diehard´ een minuutje)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je niks te zeggen hebt
doe het dan een keer niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je niks te zeggen hebt
doe het dan een keer niet!
Heel erg boos worden. In mezelf, dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet de persoon beschuldigen in de trant van "Jij liegt", maar je kunt wel uitspraken doen a la "Ik heb het gevoel dat...". Daarmee lijdt niemand gezichtsverlies. Die andere persoon wordt niet beschuldigd en jij doet geen onware uitspraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
erg goed antwoord!
(ik kan nog geen punten geven... erg stom!)
niets doen, jij bent aan het eind de gebeten hond, zo is het nu en zal het altijd blijven.
ik heb een kennis die bij elke ontmoeting glashard liegt, en ik laat haar gewoon, ene oor in andere weer uit. tenzij het natuurlijk heel belangrijke dingen zijn. maak er geen gedachtes of vragen aan vuil, verdienen ze niet.
;-) succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goed antwoord van Oeroeboeroe!

Vertel als dat mogelijk is, wat jij voelt. Hoe het op je overkomt. Het lijkt raar, maar het is mogelijk om vanuit jezelf, eerlijk te zeggen hoe het op je overkomt, zonder de ander gelijk te beschuldigen.

Het hoeft niet 'te werken' in die zin, dat die ander gelijk overstag gaat. Maar jij blijft bij je zelf, je kunt je gevoel weergeven en dat helpt enorm. Want je hoeft jezelf dan niet te loochenen. Echt heel raar als je dat voor het eerst probeert.

De ander is vervolgens voor zichzelf verantwoordelijk.

Als het belangrijk is dat de leugen boven tafel komt, is er mogelijk meer nodig, maar dit is zowiezo een goed begin.

(Ik had dit eerst als reaktie op oeroe.. willen doen, maar het werd toch te lang, dus dan maar antwoord.

Met kinderen kan het nog weer anders zijn, omdat daar ook een opvoedkundig aspect inzit. Wij hebben dat met onze oudste en dat is erg lastig.... frustrerend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm.. lijkt me ook lastig, ja. Soms werkt het tegengestelde doen van wat eigenlijk opvoedkundig zou zijn ook wel eens. Klinkt gek, maar ik bedoel dat als je eens een keer mee zou gaan in die leugen en je kind dan ziet welk effect dat het kan hebben (op het gezin) kan wel eens heilzaam zijn voor hem/haar. (Nu geef ik een tip op mijn eigen vraag, het moet niet gekker worden..;)
Nooit meer vergeten dat er gelogen is. Er altijd rekening mee houden dat het weer kan gebeuren.
Gewoon het spelletje meespelen.
Bij iedere volgende keer weet je dat het weer kan gebeuren, dus ben je er beter op voorbereid.
Probeer een volgende keer wel bewijs te hebben, je bent immers nu in het voordeel omdat je het weet en hij /zij niet