Hoe komt het dat wij zon op ons huid als warm ervaren, terwijl zonnestraling eerst een heel eind door ijskoude ruimte aflegt om hier te komen?

Je zou ( als leek tenminste) toch denken dat die warmte dan allang vervlogen is...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K
Rieneke1
13 jaar geleden
wat een leuke vraag krak, +

Het beste antwoord

Licht is een elektromagnetische straling. Deze koelt dus niet af in de ruimte. Er zijn (vrijwel) geen deeltjes om energie aan af te staan.
Je huid wordt dus door deze elektromagnetische energie opgewarmt op dezelfde manier als dat een infrarood lamp dat ook kan. Het licht kan echter wel de atmosfeer verwarmen als daar deeltjes die licht absorberen in voorkomen. (sluierbewolking is hier een voorbeeld van).
Dan zal er in de resterende straling minder energie zitten om je huid te verwarmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Moet je nagaan hoe heet is was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dat inderdaad zien op de nasa foto's o.a., maar toch.... die hitte raak je toch kwijt aan de ruimte? geen min van mij overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De minnen schieten eruit. Zeker omdat ik er niet veel over zeg.
Maar de zon maakt de temperatuur hier aangenaam 20-40graden. In vergelijking met ons lichaamstemperatuur dus aangenaam. Maar hoe heet is de zon??? 5.780 Kelvin
Het is dus al 5320 Kelvin afgekoeld. Dat is toch al flink?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon zelf heeft die temperatuur. Echter...om hitte over te dragen zijn er andere deeltjes nodig. Die zijn er niet in het vacuum. Wat wel kan en ook gebeurd: Elk object in de ruimte koelt wat af door uitstraling. De zon houdt zich middels kernfusie op temperatuur en is daarmee tevens de grootste "kerncentrale" van het zonnestelsel.
Iets op "kamer"temperatuur straalt zo wat infrarood uit. (goed te zien met de nachtkijkers).
De reden dat met die zeer energierijke uitgezonden straling van de zon op aarde niet dezelfde temperatuur bereikt wordt heeft alles te maken met afstand. Want deze straling verspreidt zich in alle richtingen. De "bol" van die straling wordt dus ook zeer groot. De energie over het totale oppervlak van die "bol" licht blijft weliswaar gelijk (zolang er geen object tussendoor beschenen is) . Echter...hoe groter de afstand hoe kleiner deel van die licht uitstraling een stukje van 1 m^2 raakt.
Test dit met een gloeilamp...de draad is ca 3000 graad. Vlak bij die lamp wordt je huid ook meer opgewarmd dan verder ervandaan. (doe er wel een extra stuk glas tussen want de warmet overdracht via deeltjes moet dan wel voorkomen worden.) ps. Als je weer zonnestraling over een oppervlak gaat bundelen naar een klein puntje haal je wel met gemak de 5000 graad. Mits je voldoende lenzen of spiegels gebruikt en ze allen op 1 klein stukje richt.
Die stralen zijn ook al aardig afgekoeld. Gelukkig maar anders werden we direct verbrand.
Dat is het mooie van onze planeet dat hij op dusdanige afstand van de zon staat dat er een leefbaar klimaat ontstaat.
En daarom is het ook zo lastig een andere planeet te vinden die hetzelfde klimaat heeft.
Het lijkt allemaal erg ver weg en eindeloos maar het steekt best nouw die paar miljoen km's maken en breken ons klimaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je vraagt waarom de huid bijvoorbeeld in de herfst bij 10 graden bij een lekker zonnetje het toch warm vind.

Daar zijn twee redenen voor.

De eerste is dat de zonnestralen in de huid niet zomaar werkaatsen, maar ook de huid verwarmen. Ook al is het buiten 10 graden, de huid wordt toch enigzins verwarmd. Door de stralen wordt ook wel de omeving opgewarmd maar te weinig om de temperatuur van de lucht te veel te veranderen. De huid is een relatief klein oppervlakte.

Daarnaast zitten er in de huid geen temperatuurcellen die de absoluite temperatuur meten. Er zitten zenuwcellen die de verschillen in temperatuur registereren. Als de huid koud is, dan word een relatieve stijging van de temperatuur door de zon sneller geregistreerd als warm dan als je in de tropen loopt en het wordt door de zon een graad warmer.

De reden waarom de stralen warm zijn ondanks de reis in de ruimte is omdat in de ruimte niets is. De straling is een trilling (foton) die ook energie bevat en deze energie raakt tijdens de reis niet verloren zolang ze nergens tegenaan botst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
licht is een golf en gedraagt zich pas als een deeltje als het ergens tegenaan botst. In dit geval dus jou huid. in de ruimte botst het nergens tegenaan en verliest het dus ook geen energie.
De reden dat je niet levend verbrand is dat het aantal lichtdeeltjes dat jou bereikt per oppervlakte een stuk kleiner is dan wanneer je vlak bij de zon bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De fotonen botsen met de moleculen van je huid en dragen daarmee hun energie over aan jouw huid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijp ik het goed. Wanneer de zon niet bol maar plat zou zijn met de stralingspunt naar de aarde gericht. De aarde zou verbranden omdat de straling dan gebundeld aankomt? Misschien een uitvinding voor Nederland en koude landen om bepaalde terreinen zodanig in te richten dat je het hele jaar in de warme zon kan liggen of groente verbouwen op natuurlijke wijze. Dan heb je die kassen ook niet meer nodig. Nu de zon bol is en men de juiste bundeling toepast kan men de temperatuur manipuleren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie: het stralingspunt