Klopt het dat de bloeddruk van een patiënt sneller stijgt als wordt 'gevuld' via een kleiner lumen?

Volgens de arts op mijn afdeling stijgt de tensie van een septische patiënt sneller als er vocht wordt toegediend via een perifeer infuus (dunner buisje) dan wanneer er evenveel vocht wordt toegediend door een lange lijn (broviac, lieslijn; dikker infuuslijntje dus).

Volgens mij is dat beetje onzin, want je moet de druk in beide gevallen over het hele bloedvatenstelsel verhogen, dus zou het geen verschil mogen maken? of maak ik een denkfout?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ligt eraan waardoor de tensie verlaagd is, c.q. verhoogd wordt of zou moeten worden. Bij een sepsis stel ik me een acute infectie via de bloedsomloop voor met een shock als grootste risico. Wat wil je met parenterale vochttoediening bereiken? Vulling van het vaatstelsel op peil houden? Elektrolytenbalans herstellen? Een zo krachtig mogelijke bestrijding van de infectie? Als de vulling van het vaatstelsel het ultieme doel is dan denk ik dat jij gelijk hebt dat een grotere passage meer effect heeft. Anders zou je toch eens aan die arts moeten vragen wat zijn/haar motivatie is. Beetje als sparring bedoeld want ik denk dat jij op dit specialistische gebied meer expertise hebt dan ik.