kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt met DNA?

in alles zit DNA maar is het dan zo dat als je een klein splintertje van een houten kast erafhaald en dat dan een miljoen keer vergroot je allemaal DNA-tjes ziet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Kort uitgelegd: Een cel bestaat uit meerdere celorganellen, met allemaal een aparte functie. De celkern is ook een celorganel waarin zich lange, dunne strengen chromatine bevinden. Chromatine is een stof die bestaat uit DNA opgerold rond verschillende eiwitmoleculen, het heeft een soort van spiraalvorm.

Als je een splintertje hout gaat uitvergroten zul je eerst de verschillende cellen zien en naarmate je meer gaat uitvergroten zul je een aantal celorganellen kunnen zien (niet allemaal, sommigen zijn te klein). Als je dan ver genoeg 'inzoomt' op de celkern zul je op een gegeven moment spiraalvormige dingen zien, wat dus opgerolde chromatine is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een DNA-molecuul bestaat uit twee lange strengen van nucleotiden, die samen zich buigen tot een dubbele helix. De twee strengen zijn aan elkaar verbonden door zogenaamde baseparen. Een basepaar verbindt twee tegenover elkaar liggende nucleotiden. De volgorde van nucleotiden in een streng wordt een sequentie genoemd. Omdat er zeer veel sequenties mogelijk zijn, kan de volgorde van nucleotiden unieke erfelijke informatie verschaffen.

In eukaryote organismen bevindt het DNA zich binnen de cel in de vorm van chromosomen. Chromosomen kunnen miljoenen baseparen bevatten. Door middel van de replicatie wordt het DNA in een chromosoom gekopieerd. De replicatie gaat vooraf aan de celdeling. Zodoende krijgt elke cel een kopie van het DNA, en kan via de voortplanting het DNA doorgegeven worden aan het nageslacht.

Op een chromosoom bevinden zich tientallen tot honderden genen. Genen bestaan uit een of meer DNA-sequenties, en ieder gen kan coderen voor een of meer eiwitten. Eiwitten vervullen binnen en buiten de cel een zeer grote verscheidenheid aan biologische functies.

Aan de hand van de genetische code kan de DNA-sequentie van een gen vertaald worden in de aminozuursequentie van een eiwit. Dit proces wordt eiwitexpressie genoemd. Bij de transcriptie wordt het DNA van een gen eerst gekopieerd naar mRNA, en het mRNA wordt vervolgens bij de translatie vertaald naar een eiwit.

Bij de meeste organismen vormen de genen maar een klein gedeelte van de totale hoeveelheid DNA. Veel andere gedeelten van de chromosomen zijn betrokken bij de regulatie van de eiwitexpressie. Van veel van het overige DNA is de functie niet bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,

Niet helemaal. Als je in zou zoemen op een cel, krijg je wel een beeld van wat er allemaal in zit. Zo zou je ok de celkern kunnen zien. Echter, DNA zit vervolgens ópgevouwen'in de celkern. Dat zie je dus niet. Pas als je de cellen kapot maakt, de kernen uit elkaar trekt en het DNA er uit haal kan je ze zien.