Zijn er buiten tabak nog meer dingen die duizenden verschillende verbrandingsprodukten opleveren?

Er wordt namelijk geregeld gesproken over duizenden verbrandingsprodukten bij tabaksgebruik.

- Waardoor komt dit bij tabak?
- Zijn er materialen die vergelijkbare of ergere resultaten (in de zin van kwantiteit van verbrandingsprodukten) opleveren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja letterlijk, zie bijvoorbeeld het antwoord van Itsme, het schijnt zo te zijn.

Het beste antwoord

Tabak verbrandt niet volledig, het verschroeit voor een belangrijk deel. Bovendien is tabak geen homogene stof, het is een samenstelling van allerlei organische stoffen, die alle geheel of gedeeltelijk verbrand vrijkomen.

Verder heb je natuurlijk bij elke brand in een woning dat het gaat om veel verschillende materialen: hout, textiel, kunststoffen. Al die stoffen samen die ook weer geheel of gedeeltelijk verbranden leveren een rijk scala aan verbrandingsprodukten op.

Eigenlijk is het zo dat alleen bij volledige verbranding in een verbrandingsoven je te maken krijgt met CO2, H2O en een aantal nevenprodukten zoals NOx, SO2, en afhankelijk van al dan niet aanwezigheid van chloor in de brandstof soms ook met organochloorverbindingen zoals dioxines.
itsme