Als iemand een voetbal tegen je aan zou schieten, komt deze dan harder aan indien je op 2 meter afstand staat, of op 5 meter afstand staat?

Bij 5 meter afstand sta je verder van de schutter, maar heeft de bal meer vaart?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er is niets dat de bal nog verder kan versnellen onderweg, alleen maar luchtweerstand om hem langzamer te laten gaan.
Dus de bal gaat na 5 meter langzamer dan na 2 meter.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt aannemelijk!

Andere antwoorden (3)

Hoe groter de afstand, hoe minder hard de bal aankomt. De bal verliest snelheid door de weerstand van de lucht.
Het zal wel miniem zijn, maar wel iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan of je sterke wind mee hebt :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee elementen die van invloed zijn.

De baan die de bal beschrijft is niet rechtlijnig maar beschrijft een boog (zwaartekracht). Als de bal in botsing komt met een voorwerp voordat hij de grond raakt zal de kracht ontbonden worden in een horizontale en een verticale kracht. De horizontale kracht bepaalt hoe groot botsingkracht is en deze wordt bepaald waar de bal zich op het moment van de botsing op de boog bevindt. Die horizontale kracht wordt steeds kleiner.

Daarnaast zal de bal theoretisch iets in snelheid afnemen door de luchtweerstand, maar dat is praktisch verwaarloosbaar gezien de korte tijd dat de bal onderweg is. Als je de snelheid (vaart) alleen in de boog beschouwd zal ie ietsje pietsje lager zijn.