In het nieuws staat dat een nederlander de nobelprijs voor natuurkunde heeft gewonnen. Is dat juist?

Als een zwarte spelen een doelpunt scoort, dan is het een nederland; als hij naast schiet dan is het een surinamer.

Zoook met de berichtgeving over de nieuwe nobelprijswinnaars. Beiden zijn geboren en getogen in Rusland en beiden werken en wonen in Engeland.

Hoe zo dan 'Nederlander wint nobelprijs voor natuurkunde'. Waar een klein land al niet klein in kan zijn.
Heeft hij soms een tijdje voor Shell gewerkt?

Toegevoegd na 19 uur:
Grappig is, dat Nederlanders die in het buitenland zijn gaan wonen en werken en bovendien een bijv. Amerikaans paspoort hebben, toch worden vermeld als Nederlanders. Dubbeltellen noemen ze dat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je eerste opmerking ben ik het geheel oneens.
Dat slaat echt nergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch klopt het wel. Een promovendus wordt omschreven als Nederlander van Marokkaanse afkomst ook al is hij in Marokko geboren, een straatboef die hier geboren is uit Marokkaanse ouders is een Marokkaan.
Let er maar eens op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies Hippo. Mensen sluiten graag hun ogen en oren voor de realiteit. Dit nobel geval is wel heel duidelijk een bewijs. Ik denk dat in de russische kranten staat dat twee russen de nobelprijs hebben gewonnen. In vele internationale kranten trouwens.

Antwoorden (1)

Het is van oorsprong een Nederlander, maar hij woont nu in Engeland.

Toegevoegd na 23 minuten:
Correctie:

Het zijn Russen die in Nederland wonen (en een NLs paspoort hebben) en nu in Engeland werken.