Hoe groot is een kilo co2?

CO2 wordt veelal uitgedrukt in kilo's. Maar hoe groot is een kilo CO2 in volume (bij kamer temperatuur)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

1 mol gas is 24,5 liter bij atmosferische druk en 25 graden celcius.
1 mol CO2 = 12 + 32 = 44 gram.
44 gram CO2 is dus 24,5 liter.
1 gram is dus 24,5 / 44 liter
1 kg is dus 24500/44 liter = 557 liter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25 graden is niet wat men doorgaans onder kamertemperatuur verstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je plus.
Widar heeft er lol in om zo'n beetje al mijn antwoorden af te zeiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat kamertemperatuur 21 graden was (of anders 18). Ik heb het nagekeken en het blijkt 25 graden te zijn. Mijn excuus. (nee, ik zeik niet een specifiek iemands antwoorden af.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bastanovum : Jouw verhaal klopt helemaal, maar ja, op dit forum zijn we niet bekend met het niveau van de vragensteller. Soms is een antwoord veel te simpel voor iemand, soms veel te ingewikkeld.
De vraag "hoe groot is een kilo CO2....." suggereert dat de vragensteller geen universitair niveau heeft. Hier moet ik voorzichtig zijn, want je kan het niet weten.
Naarmate vragen zorgvuldiger geformuleerd zijn, ben ik ook geneigd zorgvuldiger en uitgebreider te antwoorden.
Het woord "kamertemperatuur" geeft ook al wat ruimte in het geven van een globaler antwoord en over druk en overige omstandigheden wordt in het geheel niet gesproken.
Vandaar dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bastanovum : Goed zo !
Dat is nog eens genuanceerde taal.
Jammer dat hier geen plus gegeven kan worden.
Overigens heb ik het absoluut niet ervaren dat u mijn antwoord onderuit gehaald zou hebben hoor; integendeel, ik vond het een mooie aanvulling die helemaal klopt.

Andere antwoorden (3)

Een kilo CO2 bij kamertemperatuur heeft een volume van 509.1 liter.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie in jouw link nergens een volume van 509.1 liter vermeldt staan. Let ook op wat men over STP zegt (STP is standaardcondities voor temperatuur en druk). Men gaat (in elk geval op die site) uit van een temperatuur van 0 graden Celcius, niet kamertemperatuur.
escape
13 jaar geleden
Het staat er toch echt hoor: 1 mole of CO2 is 44 g (1000g CO2) / ( 44 g/ mole) = 22.73 moles CO2 1 mole any ideal gas @ STP = 22.4 L (22.73 moles CO2)(22.4 L/m) = 509.1 L
Volgens onderstaande link o,547 m³, ofwel 547 dm³= 547 liter.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 21 graden Celcius staat er in je link. Dat lijkt mij wel kamertemperatuur. Plus.
jc54
13 jaar geleden
Ik had al gekeken of ik die regel er uit kon filteren, om hem apart te knippen. Dat lukte niet zo snel.
Om uit vloeibaar co2 een vast blok; droogijs te maken van 15 x 20 x 3 cm = ca. 2,5 kg co2 nodig (CO2=dan ca. - 79 graden Celcius. Vermenigvuldig dit blok met 500 dan heb je het aantal gasliters co2 bij kamertemperatuur.