De hoogste boom ter wereld is inderdaad 115 meter.
Maar een boom kan in theorie maximaal rond de 130 meter worden omdat dan de zwaartekracht het wint van de capilaire werking. Als de boom groter word kan er geen water meer naar de top.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De grootste boom ter wereld is een sequoia sempervirens van 115 meter hoog.

Toegevoegd na 22 seconden:
Deze is minstens 1000 jaar oud.

Toegevoegd na 1 minuut:
Men is nog zoekende naar hogere exempleren. Het kan best zijn dat er nog hogere sequoia's zijn. Kan ook zijn dat er vroeger, voordat men massaal hout begon te kappen, er nog hogere waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoogst gevonden boom is 126,5m. hoog.
Echter die leeft niet meer.
http://books.google.nl/books?id=XjNS6v7q130C&pg=PA260&lpg=PA260&dq=%22highest+tree+ever%22+-feet&source=bl&ots=sGoBTMMzlc&sig=tzTRx-2zM4WomRqIyZ_OqsM-yOY&hl=nl&ei=UqqjTO-HENCZOLfinaYE&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=8&ved=0CDcQ6AEwBw#v=onepage&q=%22highest%20tree%20ever%22%20-feet&f=false
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie vraag!
Ik denk dat in principe (en dus in theorie!) een boom oneindig lang kan worden.
Maar dat de praktijk totaal anders is.

Redenen zouden kunnen zijn:
- als een boom maar doorgroeit bezwijkt íe op een gegeven moment door zijn eigen gewicht.
- door de vele takken en bladeren komt er op een gegeven moment niet genoeg licht meer bij, en gaat het dus ook fout.
- door de enorme massa, zal de wind er ook veel meer vat op krijgen, en is de kans dat ie het niet overleeft, door omwaaien, ook groot.

Ik stel mij voor dat in een supergroot laboratorium (ook theorie!) het wel mogelijk moet zijn om een enorm hoge boom te kweken. Daar waait het niet, je kunt naar believen snoeien (het gewicht wat verdelen) en allerlei andere maatregelen nemen voor optimale groei.

Ik zeg er nog maar even bij dat ik geen tuinman ben of boomchirurg. Ik weet er dus niks van, en denk alleen maar een beetje hardop ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ mesher,ook in een lab gaat dat niet lukken, omdat de capillaire werking op een gegeven moment niet meer in staat is voedingsstoffen omhoog te pompen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! En dat was ik dus vergeten! ;-)
Zie mijn reaktie aan MijnNoob hierboven.
De hoogste bestaande boom ter wereld is een Sequoia sempervirens, genaamd Hyperion naar een Griekse mythologische figuur. Hij is maar liefst 115,55 meter hoog! Deze enorm hoge boom werd pas in augustus 2006 ontdekt en opgemeten in een afgelegen gedeelte van het Redwood National Park, Californië door de bomenmeters Chris Atkins en Michael Taylor. De eerste voorlopige metingen werden uitgevoerd met behulp van professionele laser- en meetapparatuur gebaseerd op de driehoeksmeetkunde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe lang (hoog) uiteindelijk een boom kan worden is niet precies te zeggen. Daarvoor moet een boom eerst een keer zo hoog gegroeid zijn. De hoogste boom ooit gevonden schint rond de 126 m geweest te zijn. Houd het dus maar op zo'n 150 meter.