Hebben sommige verbindingen geen smeltpunt en kookpunt?

waarom niet?
Hout heeft bijvoorbeeld geen smelt- kookpunt, toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Er zijn veel stoffen die geen smeltpunt of kookpunt hebben. Ten eerste omdat het geen pure stoffen zijn, maar mengsels van diverse stoffen. Je noemt zelf hout al, maar er zijn natuurlijk veel meer in de natuur voorkomende zaken die op dezelfde manier een mengsel zijn van allerlei stoffen.

Dan zijn er genoeg stoffen die wel in vaste vorm bestaan, maar zodra de temperatuur toeneemt boven een bepaalde waarde, dan breekt het af (de grote moleculen breken in kleinere stukken) en zal er daarom geen vloeibare of gasvormige variant ervan zijn. Dat vind je veel terug in de plastics bijvoorbeeld.

Dan zijn er nog thermohardende kunststoffen, die ook niet zullen smelten bij hogere temperatuur maar wel zullen verbranden.

Veel legeringen van metaal hebben andere eigenschappen dan de pure componenten van de individuele metalen. Een voorbeeld hiervan is soldeer, in de regel een samenstel van tin en lood met soms andere componenten erbij. Daarvoor geldt dat het een smelttraject (en dus ook een stollingstraject) heeft, hetgeen van belang is bij de soldeerwerkzaamheden: als je het vast te solderen draadje beweegt tijdens het stollingsproces, dan krijg je een onzekere verbinding.

en zo kunnen we nog wel even doorgaan...

Kortweg gezegd: sommige verbindingen hebben inderdaad geen smelt- of kookpunt.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat hout eerder verbrandt dan smelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hout is een mengsel van stoffen en in die zin geen verbinding.
In hout zit bijvoorbeeld water wat al bij 100 graden kookt, maar ook zout wat pas bij 1400 graden kookt.
Tegen die tijd heeft het koolstof allang vlam gevat.
De afzonderlijke stoffen in hout hebben dus wel een smeltpunt en een kookpunt maar het "mengsel" hout niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets kan ook een smelttraject hebben. Dat heeft dan te maken met verschillende stoffen die in het materiaal zitten.