Ik zoek een doorzichtig materiaal dat geleidt.

met geleidend bedoel ik dat de soortelijke weerstand niet groter mag zijn dan 1megaOhm/m/mm². het materiaal moet vast zijn bij kamertemperatuur. het maar ook gesmeerd of gegoten kunnen worden en dan stollen zoals lijm. het zou ook wel handig zijn als het niet ultra duur en een beetje verkrijgbaar was. kent iemand zo'n materiaal of weet iemand een plek waar ik een materiaal kan zoeken op deze eigenschappen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Hier een tabel van geleidend vermogen:
http://environmentalchemistry.com/yogi/periodic/electrical.html
Welke van die stoffen bij kamertemperatuur echter doorzichtig zijn, weet ik niet. Dan moet je dat ff per element uitzoeken ;).
Ik vermoed eigenlijk dat er geen betaalbare doorzichtige goede geleider is bij kamertemperatuur - want ik heb er nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Water.

Toegevoegd op 14-05-2009 13:37:41
Na eisen te hebben gelezen kan ik je kippengaas te overwegen; Dat is het enige transparante metaal wat ik kan bedenken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk aan stoffen, die opgebouwd uit ionen. Het kleurloze keukenzout is een goed voorbeeld. Dat bestaat uit natrium- en chloorionen, in een kristalrooster gerangschikt. Of dit bruikbaar is als geleider valt echter te betwijfelen omdat het goed oplosbaar is in water. En het smeltpunt van 801 graden Celsius helpt ook al niet bij toepassingen. Doorzichtige metalen bestaan helaas niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zout geleidt volgens mij niet in vaste toestand.