Wat is het kookpunt van zout? Heeft zout wel een kookpunt?

Wij moeten een practicum voor scheikunde doen waar we het kookpunt van zout nodig hebben. Heeft zout uberhaupt een kookpunt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.5K

Antwoorden (5)

Om iets te laten koken, heb je eerst een vloeistof nodig.
Maar dat kan geregeld worden. Verhit zout tot 800 graden Celsius, en het smelt. Als je het dan verder verhit tot ruim 1400 graden, dan gaat het koken.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
NatriumChLoride
Elke stof heeft een smeltpunt en kookpunt. Dat van keukenzout ligt op 1465 graden celcius. Iets hoeft niet perse eerst vloeibaar te zijn om gas te worden. Als de vloeistof fase overgeslagen wordt heet dit sublimatie. Denk bijvoorbeeld aan droogijs (vast co2) dat meteen gasvormig wordt. Ik vermoed dat dit bij keukenzout niet gaat lukken.
Ps. altijd aan je scheikunde leraar vragen wat voor een zout hij/zij bedoelt. Zout is zowel een algemene naam voor een type molecuul als de huis tuin en keuken naam voor NaCL.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout, keukenzout smelt bij ongeveer 800 graden en
SALMIAKZOUT (NH4Cl) vervluchtigt, gaat dus van kristalvorm in gasfase over, het omgekeerde proces, van gasfase naar vast heet sublimeren.
Aangezien we het over gewoon zout hebben is het eerste antwoord dus correct.
In het tweede antwoord wordt het kookpunt van keukenzout genoemd als temperatuur waarbij het vloeibaar wordt maar dat is echt rond de 800 graden al.
Hopelijk is alles zo een beetje duidelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw vraag is al beantwoord door anderen, maar nog een aanvulling hierop :
Als je van een stof alle eigenschappen wilt weten, kun je altijd op het Material Safety Data Sheet kijken.

Google op NaCl (keukenzout) gevolgd door MSDS.
Je ziet dat het kookpunt 1413 graden is.
Als je een ander zout bedoelt, bijvoorbeeld NaOH
dan type je NaOH MSDS en je krijgt alle gegevens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout is geen element. Dus heeft het geen smeltpunt.