Hoe staat het met het Higgs-boson?

Zomer 2010 verwachtten ze dit deeltje te vinden in het CERN; maar 't is nu al herfst en nog niets gevonden voor zover ik weet. Heeft dit met de vertraagde opstart te maken of is die vertraging al ingelopen en moeten we de theorie herzien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nog steeds niet gevonden,maar het is de vraag,of het überhaupt bestaat.
Higgs-boson
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Het Higgs-boson is een door Peter Higgs voorspeld maar nog niet waargenomen elementair deeltje.

Het Higgs-boson is zeer fundamenteel: het moet bestaan om het standaardmodel van de deeltjesfysica kloppend te maken. Het is de drager van het Higgs Veld, dat in het hele universum aanwezig zou zijn. Door de Higgs-bosonen krijgen alle andere deeltjes massa. Ze zijn echter nog nooit waargenomen.

Volgens sommige nieuwe theorieën, in het bijzonder theorieën met supersymmetrie, zou er niet één soort Higgs-boson bestaan, maar een familie van verschillende Higgs-bosonen.