Hoe plant geluid zich voort in het luchtledige ? Of ergens ver in de ruimte?

Ik heb altijd geleerd dat geluid zich met een typische snelheid per vaste stof , per vloeistof of per gas voortplant in de vorm van golven..
Hoe zit dat in het luchtledige of in uiterst ijle gaswolken?

Toegevoegd na 3 minuten:
Stel nu dat de Maan ontploft...zouden wij dit hier op Aard ooit kunnen horen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord is al gegeven..
maar dit is ook leuk om te zien: http://www.youtube.com/watch?v=PCVl_qp6b6g
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het proefje.
Ik ben nu overtuigd , maar kan er nog niet volledig bij zo onwaarschijnlijk.

Het beste antwoord

Het is een goede vraag, het antwoord is simpel. Niet.

Geluid kan zich niet voortplanten in een vacuüm. Als je op de maan zou staan, en de aarde zou ontploffen, zou je er niks van horen.

Geluid is namelijk een kleine verandering in luchtdruk of een ander medium (water bijvoorbeeld) Dit begreep jij blijkbaar allemaal goed, dus je kunt de vraag zelf beantwoorden. Meer uitleg lijkt me dan ook niet nodig.

Lees eventueel wikipedia eens door, misschien dat je daar nog wat van kunt leren;)

Toegevoegd na 18 minuten:
Zie eventueel het proefje bij reacties;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Geluid is verschil in luchtdruk, in de ruimte is geen lucht, dus geluid kan zich niet in de ruimte voortplanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met al deze antwoorden zie je ineens hoe onzinnig die ontploffingen in Science Fiction films zijn. Dat KAN helemaal niet. Ten eerste is er geen zuurstof en moet dit uit de te ontploffen stof komen en ten tweede kan je ze niet horen.

Ben erg benieuwd hoe een ontploffing in de ruimte er ECHT uit zou zien......
13 jaar geleden
Geluid is niet het verschil in luchtdruk, zoals geschreven werd.
Voor voortplanting van geluid is materie nodig. Doorgaans is dat in onze beleving lucht, maar ook in water, metaal, glas, hout etc. etc. kan geluid zich voortplanten.
Hoe dichter de materie, hoe hoger de geluidssnelheid.
Zo is de snelheid van geluid in lucht ongeveer 300 m/s en in water 1500 m/s.
In het luchtledige kan geluid zich dus niet voortplanten en zouden we daardoor een ontploffing van de maan hier niet horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluid is iets anders dan een verandering in dichtheid in lucht. Geluid is een trilling. Als een vaste stof trilt, dan zal de trilling overgebracht worden op het gas, meestal lucht, wat zich om de vaste stof bevindt. De trilling wordt als een golf door het gas gestuurd. In de ruimte bevindt zich (bijna) niets, dus is er niets om de golf doorheen te sturen. Wél zou je het geluid kunnen horen als je bijvoorbeeld een draad spant tussen jouw omgeving en de bron van het geluid. De draad kan dan de trilling als golf transporteren naar jou toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien ben ik wel dom, maar ligt het niet aan de geluidsbarriere in de lucht als ze daardoor heen dat het geluid harder wordt, tja ben blond geverfd he dacht dat ik zoiets geleerd had op school