Wat is wrijving

En gebruik je wrijving in je dagelijkse leven?

ik weet niet zeker of het in dit onderdeel hoort..

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat voor effect heeft het op een speelgoedauto?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

wrijving ontstaat als twee oppervlakken langs elkaar schuiven, terwijl ze tegen elkaar gedrukt worden.
wrijving heb je overal, als je loopt heb je bijv. wrijving met de lucht, en met de grond onder je voeten, anders zou je wegglijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

wrijving is de energie die ontstaat als 2 oppervlakken langs elkaar schuren.

Je handen over elkaar wrijven, geeft warmte als energie
enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weerstand tegen verschuiving tussen 2 oppervlakken die contact maken.

Zonder wrijving kun je niet lopen, dan glijdt je namelijk weg.
Je hebt het nodig om auto te kunnen rijden: optrekken, sturen, remmen.
Zet een willekeurig product op glad ijs en je ziet wat er gebeurt, je kan bijvoorbeeld niet gaan zitten op een stoel, dan schuift hij weg.
Fietsen op ijs kan wel, maar is glad (weinig wrijving), je valt dus snel.

Fietsen op een gewone fiets en fietsen op een wielrenfiets: de wielrenfiets heeft dunnere banden, dit veroorzaakt minder wrijving (weerstand), je kunt dus makkelijker snelheid maken. Ook heb je een meer aerodynamische houding en daardoor minder luchtweerstand.

Ongetwijfeld komen meer GV-ers met voorbeelden en hun eigen definities/uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wrijving is het natuurkundige begrip dat de weerstandskracht aanduidt, die ontstaat als twee oppervlakken langs elkaar schuiven, terwijl ze tegen elkaar aan gedrukt worden. Wrijving kan leiden tot vormverandering en warmteproductie. De wrijvingskracht leidt zoals elke kracht tot een "versnelling". Omdat de wrijvingskracht altijd in tegengestelde richting werkt als de beweging, leidt wrijving altijd tot "negatieve versnelling" ofwel: vertraging. Een bewegend voorwerp, dat alléén wrijving en verder geen andere krachten ondervindt, gaat dus steeds langzamer bewegen tot het stil staat.

Maar......, je kunt natuurlijk óók 'wrijving' hebben met de schoonfamilie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een speelgoedauto,heeft het een remmend effect evenals op alle andere auto"s, als ze rijden.