Giftig is wat anders dan radioactief of biologisch besmet.

Een metaal (bijvoorbeeld lood) is giftig, en dat heeft als gevolg dat je als je dit in een bepaalde hoeveelheid binnenkrijgt, je verschijnselen van loodvergiftiging krijgt.
Lood (maar ook andere metalen) kunnen oplossen in vocht, in zurig vocht zoals thee met looizuur, of het kan opgenomen worden in groenten als het in grond zit die is verontreinigd met (zware) metalen.

Als je een giftig metaal binnenkrijgt, komt dat (meestal via eten of drinken dus) in je bloed, in je lever en je nieren, in je hersenen, enzovoort. Het verstoort je lichamelijk en of geestelijk functioneren.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zal in je maag of bloedbaan terecht moeten komen. Ook zijn er metalen die straling uitzenden, maar die zijn zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Metal is vooral gevaarlijk als je het binnen krijgt. En dan moet je niet denken aan het opeten van een vangrail of het verorberen van je moeders tafelzilver, maar aan kleine sporen metaaldeeltjes zoals die bijvoorbeeld in voeding of medicijnen voor kunnen komen.

Kleine beetjes hebben we nodig, maar veel metalen zijn in grote hoeveelheden giftig. Denk aan magnesium, kwik, zink, lood of koper. Maar ook ijzer kun je teveel binnen krijgen. Je moet dan echter dus niet denken aan metalen in de vorm van staal, maar als sporen-elementen. Het is de ophoping van het metaal in je bloed dat uiteindelijk schade kan opleveren. En wat voor schade, dat is sterk afhankelijk van het soort metaal en de mate van blootstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lood is erg giftig, een jaar of 10 geleden was het populair om een workshop te volgen om b.v. een torso van lood te maken.
ook door kontakt met de huid kan lood gevaarlijk zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was men niet op de hoogte van de giftigheid van metalen en kwam het leidingwater via loden leidingen de huizen in. Ook kookte men in koperen pannen die niet vertind waren. Hiermee kreeg men giftige metaaldeeltjes met het eten en drinken binnen.
Ook wordt nog wel kwik gebruikt bij het delven en winnen van goud, kwikdampen zijn zeer giftig.